Olw:s chips krympte, Marabous chokladkakor är i vissa fall inte längre 200 gram och flera av Gevalias kaffesorter säljs inte i klassisk halvkilosförpackning.
Olw:s chips krympte, Marabous chokladkakor är i vissa fall inte längre 200 gram och flera av Gevalias kaffesorter säljs inte i klassisk halvkilosförpackning.

Så blir du lurad av de nya förpackningarna

Publicerad

Gevalia försökte öka kilopriset på sitt kaffe genom att krympa sina paket.

Men det knepet är de inte ensamma om att försöka använda sig av.

Inom handeln finns flera olika tricks som försäljare använder för att få igenom prishöjningar.

– Det gör ju att man som konsument måste vara lite av en detektiv, säger generalsekreterare på Sveriges Konsumenter, Jan Bertoft.

De senaste dagarna har kritik riktats mot Gevalia efter att de valt att krympa vissa av sina kaffepaket. Ica ansåg också att de gjort en oskälig prishöjning, vilket ledde till att de valde att plocka bort 30 procent av Gevalia-paketen från sitt centrallager.

Själva menar Gevalia att det handlar om en ”branschanpassning”, då flera andra kaffebolag också krympt sina paket.

Tidigare har även andra branscher gjort samma typ av krympning. Till exempel minskade både OLW och Estrella storleken på sina chipspåsar från 300 gram till 275 gram.

– Att förändra förpackningsstorleken är det riktigt klassiska, om man inte bara höjer priset, säger generalsekreterare på Sveriges Konsumenter, Jan Bertoft.

Flera typer av knep inom handeln

Men det här är bara ett av de knep som handlare kan använda sig av för att dra uppmärksamhet från prishöjningar. Förra våren gjorde Råd & Rön en kartläggning av vilka tricks som går att finna i en vanlig livsmedelsbutik. De räknade bland annat upp Marabous chokladkakor, som trots att de väger 180, 185 eller 200 gram kostar lika mycket, skriver tidningen.

– Paketen ser ju nästan likadana ut, för de kommer att utformas för att se likadana ut, säger Jan Bertoft.

 

LÄS MER: Ica sorterar bort Gevalia från hyllorna

 

Det finns också andra sätt att dra ned på produktionskostnaderna, men behålla priset.

– Man kan förändra innehållet. Minska på mängden äkta frukt eller kött, det är också ett sätt att åstadkomma en prishöjning. Genom att man försämrar kvaliteten, men behåller priser, säger Jan Bertoft.

Sveriges Konsumenter: ”Ska vara ärliga tag”

Själv tycker han att butiker och producenter borde se till att hålla sig borta från den här typen av knep.

– Det ska vara ärliga tag. Det ska vara enkelt för konsumenterna att jämföra. För de är stressade och ska göra många saker på kort tid. Texten ska var tydlig och enkel och det ska vara lätt att välja när man gör sin runda i butiken, säger han.

 

LÄS MER: Kaffepaketet krympte: ”Simpelt trick”

 

I Sverige råder fri prissättning så säljaren har rätt att sätta det pris den vill och det finns heller inget krav på att den ska upplysa om den exempelvis minskat ett paket eller höjt kilopriset.

– Det står dem fritt att sätta sitt pris. Men man får ha förstående för att konsumenterna reagerar om man uppfattar att det smygs, säger David Ånesjö, jurist på Konsumentverket.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen