Apples vd Tim Cook har sagt att han inte vill avslöja något om hur företagets magi fungerar- Foto: Marcio Jose SanchezApples vd Tim Cook har sagt att han inte vill avslöja något om hur företagets magi fungerar- Foto: Marcio Jose Sanchez
Apples vd Tim Cook har sagt att han inte vill avslöja något om hur företagets magi fungerar- Foto: Marcio Jose Sanchez
Men det finns det före detta anställda som är villiga att göra. Foto: Paul SakumaMen det finns det före detta anställda som är villiga att göra. Foto: Paul Sakuma
Men det finns det före detta anställda som är villiga att göra. Foto: Paul Sakuma

Så är Apple bakom hemliga fasaden

Publicerad

Apple är världens högst värderade företag. Och ett av de mest mytomspunna.

Nu vittnar tidigare anställda om vad som egentligen pågår bakom den slutna fasaden.

Business insider har samlat berättelser om hur företaget skyddar sina hemligheter – med metoder som tycks hämtade ur en spionroman.

Apple är med ett börsvärde på över 700 miljarder dollar världens mest värdefulla företag. Det är också ett av de mest hemlighetsfulla.

– Det är en del av magin med Apple. Och jag vill inte låta någon lära sig hur vår magi fungerar för jag vill inte att någon ska kopiera den, har vd:n Tim Cook tidigare sagt till Fortune.

Nu har Business Insider samlat vittnesmål från tidigare anställda om hur Apple går tillväga för att skydda sina hemligheter.

Justin Maxwell var tidigare UX-designer på Apple men valde att lämna företaget. Han vittnar om en arbetsgivaren ville kontrollera vad anställda samtalade med sina partners om.

"Apples säkerhetspolicy sträcker sig från bloggar till offentliga föreläsningar och vad vi pratar om med våra makar eller makor", skriver Maxwell i en tråd på forumet Quora som citeras av Business Insider.

Maxwell hade dock personligen inget emot företagets nyfikenhet.

"Om jag fortfarande hade jobbat på Apple hade jag inte besvarat den här frågan. Men jag hade inte känt mig kränkt för att jag inte hade kunnat göra det."

Simon Woodside, tidigare programmerare på Apple, upplevde att hemlighetsmakeriet stundtals var en tung börda att bära.

"Att ha alla dessa hemligheter var jobbigt för mig. Jag vågade aldrig tramsa med kollegerna utav rädsla för att jag skulle råka försäga mig."

Framgångsrik strategi

Strategin har dock – från Apples perspektiv – varit framgångsrik menar Woodside.

"Mina vänner och min familj visste att jag jobbade med något hemligt projekt men fick aldrig reda på vad innan det presenterades av Steve Jobs själv. Apple hade total kontroll över budskapet. Hemlighetsmakeriet har varit extremt lönsamt för företaget."

Några av Apples strategier för att bevaka företagssekretessen är som hämtade ur en spionroman. Informationen från företaget till chefer och anställda skickas ut i en mångfald av olika versioner, där enbart detaljer i formuleringarna skiljer sig åt. Om informationen läcker kan företaget spåra formuleringen och identifiera vilken del av företaget som råkat prata bredvid mun.

Ett system med kodnamn på kommande produkter används också för att identifiera läckor. Och utvecklare får inte veta vad projektet de arbetar med ska utmynna i utan enbart de detaljer som är relevanta för sin arbetsuppgift.

Flera tidigare anställda beskriver det som spännande att vara en del av den hemlighetsfulla företagskulturen. Ben Farell beskrev i stället en intensiv frihetskänsla när han slutligen sade upp sig.

"De kinesiska kejsarna trodde att den förbjudna staden i Peking var universums centrum och byggde sitt imperium runt den. Jag tror att vissa på Apple känner samma sak", skriver han.

Enligt Farell förväntas de anställda leva för företaget. Eller söka sig annorstädes.

"Sjukdom, nödsituationer i familjen och till och med bröllop betraktas som problem av Apple. När jag var nyanställd missade jag en affärsresa för att min gravida fru fallit i trappan och blivit inlagd på sjukhus. Detta kallades för 'bristande arbetsprestation.'"

"Arbeta här på egen risk", skriver en anonym före detta anställd som vittnar om "en paranoid ledning, bristande respekt, konstant press och mycket övertid".

Men det finns också ljuspunkter, skriver den anonyma källan.

"Maten i företagskafeterian är ganska bra och klädkoden är avslappnad."

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen