SAS lyfter vad gäller passagerare – men man tjänar allt mindre på passagerarna. Foto: Johan Nilsson / TT NYHETSBYRÅNSAS lyfter vad gäller passagerare – men man tjänar allt mindre på passagerarna. Foto: Johan Nilsson / TT NYHETSBYRÅN
SAS lyfter vad gäller passagerare – men man tjänar allt mindre på passagerarna. Foto: Johan Nilsson / TT NYHETSBYRÅN
Att intäkterna per passagerare minskar är ett problem i hela branschen. Foto: ALEX LJUNGDAHLAtt intäkterna per passagerare minskar är ett problem i hela branschen. Foto: ALEX LJUNGDAHL
Att intäkterna per passagerare minskar är ett problem i hela branschen. Foto: ALEX LJUNGDAHL
"Man behöver inte vara orolig för att flyga med SAS just nu", säger flygexperten Jan Ohlsson. Foto: Privat"Man behöver inte vara orolig för att flyga med SAS just nu", säger flygexperten Jan Ohlsson. Foto: Privat
"Man behöver inte vara orolig för att flyga med SAS just nu", säger flygexperten Jan Ohlsson. Foto: Privat

Rekord för SAS – men historiskt låga intäkter

Publicerad

Flygbranschen lyfter.

Liksom flera andra flygbolag slår även SAS passagerarrekord i juli – med över 2,8 miljoner.

Men samtidigt är intäkterna per passagerare historiskt låga.

Ett problem i hela branschen.

– Nu gäller det att överleva 2017, säger flygexperten Jan Ohlsson.

Det går bra för flygbolagen. I alla fall om man ser till trafiken – mitt under semestern rapporterades flera passagerarrekord.

Norwegian slog passagerarrekord med 3,36 miljoner passagerare i juli.

Finnair ökade med åtta procent jämfört med i fjol – till ett rekord på 1,12 miljoner passagerare.

 

LÄS MER: Fler flyger med SAS – ökar fyra procent i juni 

 

Air France-KLM, ett av Europas största bolag, flög 9,7 miljoner passagerare – en ökning med 5,4 procent.

Så gick det för SAS i juli

Nu presenterar också skandinaviska SAS sina julisiffror. De visar följande:

Antalet passagerare ökade med 2,5 procent jämfört med motsvarande period i fjol: till totalt 2,814 miljoner – även det rekord. Det omfattar både charter- och reguljärtrafik. Reguljärtrafiken stod för drygt 2,5 miljoner av passagerarna, en ökning med 2,2 procent.

Kabinfaktorn, hur väl planen är fyllda, uppgick till totalt 88 procent, 86,5 procent för reguljärtrafiken. Det är något lägre än i fjol.

Kapacitetstillväxten var totalt åtta procent och trafiktillväxten totalt 6,4 procent.

Yielden, intäkten per passagerarkilometer, ökade med en procent. Pask-nivån däremot, intäkten per reguljär tillgänglig flygstol, minskade med en procent.

 

LÄS MER: Uppgifter: Staten säljer sina sista andelar i SAS 

 

Och det är dessa sistnämnda intäkter som nu ligger på en historiskt låg nivå i en pressad flygbransch med allt hårdare konkurrens. Hos vissa bolag är vinstmarginalen näst intill obefintlig.

Historiskt låg avkastning för SAS

I anslutning till siffrorna skriver SAS-gruppen:

"Trots ökad efterfrågan och en något stabilare yield-utveckling är yield och Pask på historiskt låga nivåer och konkurrensen fortsätter att vara intensiv".

Enligt flyganalytikern Jan Ohlsson blir 2017 något av ett avgörande år. Efter att flygbranschen präglats av hård konkurrens, priskrig och slagsmål om långlinjerna tror han nu att "agnarna kommer börja skiljas från vetet".

Och de bolag som redan nu har koll på finanserna ligger bäst till.

– Nu måste flygbolagen göra bra ifrån sig. En del dras med väldigt kraftiga förluster medan det går tämligen bra för andra, säger Jan Ohlsson.

Han fortsätter:

– Det viktiga nu är att ha kostnaderna i ordning, eftersom alla flygbolag får in mindre och mindre per passagerare.

Flygexperten om SAS: Inget gynnsamt läge

Enligt flygexperten har SAS ett inte "alltför gynnsamt utgångsläge".

– Man har brottats med kraftiga förluster under en tid och har ingenting att sälja av. Det gäller att överleva 2017.

SAS har bland annat haft svårt att anpassa sig till lågprisflygbolagens framväxt. Norwegian har dragit i från, svenska staten vill sälja sina sista andelar i bolaget och nyligen drabbades också den skandinaviska flygjätten av ett rejält bokningskaos.

 

LÄS MER: Bokningkaos hos SAS – timslånga telefonköer 

 

Men man är försiktigt positiv inför framtiden.

I ett pressmeddelande skriver SAS bland annat att större flygplan drar ner enhetskostnaderna, en svagare dollar gentemot kronan har positiv effekt och trafiktillväxten är stabil.

– Det är ganska bra siffror men det är för tidigt att säga om det är långsiktigt hållbart eller inte, det är för blygsamma resultat för det, säger Jan Ohlsson.

Han tror att de låga prisnivåerna kommer att hålla i sig inom branschen.

– Men på den negativa sidan av gynnsamt låga priser finns allt trängre flygplan, färre reservplan, allt mer kaos på flygplatser och plågsamma väntetider.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen