Abdullah, eller Abbe som han kallas, är praktikant och spelas av Ahmad Khan Mahmoodzada som tidigare spelat huvudrollen i filmen "Flyga drake". Han kom till Sverige som flykting från Afghanistan 2012.

Abdullah, eller Abbe som han kallas, är praktikant och spelas av Ahmad Khan Mahmoodzada som tidigare spelat huvudrollen i filmen "Flyga drake". Han kom till Sverige som flykting från Afghanistan 2012.

Foto: Ica.
Ica är, enligt Dagens media, Sveriges största annonsör – och introduktionen av Abdullah som karaktär är medveten för att påverka i frågan om invandring och integration.

Ica är, enligt Dagens media, Sveriges största annonsör – och introduktionen av Abdullah som karaktär är medveten för att påverka i frågan om invandring och integration.

Foto: Ica.
Visa i helskärm
1/1

Praktikanten Abdullah är Icas nya tv-stjärna

Här är Icas nya reklamfilmsstjärna: Praktikanten Abdullah.

Karaktären är ett led i Icas arbete för att påverka invandringsdebatten.

– För oss är det viktigt att skildra förändringar som händer ute i samhället, säger Mats Liedholm, marknadsdirektör på Ica, till branschtidningen Dagens Media.

Branschtidningen Dagens Media rapporterar om att Ica på söndagskvällen rullar ut sin nya reklamfilm, där den nya karaktären Abdullah syns.

Abdullah, eller Abbe som han kallas, är praktikant och spelas av Ahmad Khan Mahmoodzada som tidigare spelat huvudrollen i filmen "Flyga drake". Han kom till Sverige som flykting från Afghanistan 2012.

– För oss är det är viktigt att skildra de förändringar som händer ute i samhället och i våra butiker, säger Mats Liedholm, marknadsdirektör på Ica, till Dagens Media.

Ica är, enligt Dagens media, Sveriges största annonsör – och introduktionen av Abdullah som karaktär är medveten för att påverka i frågan om invandring och integration.

"Spännande och relevant"

Ica vill också, genom filmen, berätta om sitt stora mottagande av praktikanter med utländsk bakgrund. Mats Liedholm säger till Dagens media att Ica under 2015 tog emot över 1 000 praktikanter med utländsk bakgrund.

– Jag tror också att Ahmad kan bidra till att filmerna fortsätter att kännas spännande och relevanta och att de även i fortsättningen ska spegla de förändringar som sker ute i samhället och i våra butiker, säger Mats Liedholm till Dagens media.

Börsen i dag
Visa mer
Vinnare och förlorare
CLX
+4,87 %
SMF
-6,67 %
Valutakollen
SEK/