Polisen utreder just nu flera hundratals fall där Playstationägare lurats att göra en, eller till och med flera, extrabetalningar genom det kontokort som är kopplat till spelet.
Polisen utreder just nu flera hundratals fall där Playstationägare lurats att göra en, eller till och med flera, extrabetalningar genom det kontokort som är kopplat till spelet.

Polisen varnar för Playstationbedrägeri

Publicerad

Har du ett Playstationspel? Då bör du kolla att du inte blivit blåst av vad som ser ut att vara en stor bedrägerihärva.

– Har du fått någon typ av märklig dragning på en mindre summa, så kolla upp den, varnar polisen Björn Seeth.

Polisen utreder just nu flera hundratals fall där Playstationägare lurats att göra en, eller till och med flera, extrabetalningar genom det kontokort som är kopplat till spelet.

Enligt SVT har användare debiterats 629 kronor från Playstation Network, som gör det möjligt att exempelvis köpa spel online. I vissa fall har det dubbla beloppet – 1 258 kronor – dragits, men det går inte att utesluta andra summor.

Men pengarna har inte alls gått till verkliga köp i spelvärlden.

Arbetar efter två hypoteser

I stället arbetar Polisen för närvarande efter hypotesen att det antingen är någon som hackat flera Playstationkonton, eller att bedragare kommit över kontokortsuppgifter och sedan fått det att se ut som om pengarna dragits av Playstation Network.

– De här köpen är gjorda med kreditkortsuppgifter, säger Björn Seeth, inspektör på Nationellt bedrägericentrum i Stockholm till Dina Pengar.

Bedrägeriroteln fick upp ögonen för fenomenet redan i december, och har skickat en förfrågan till Sony på Irland.

– Har du fått någon typ av märklig dragning på en mindre summa, så kolla upp den, varnar Björn Seeth.

Så ska du göra

Första steget är att stämma av med banken för att få klarhet, därefter behöver du vidta två viktiga åtgärder:

– Har du drabbats av ett bedrägeri ska du göra en polisanmälan, säger Björn Seeth.

Polisanmälan ska helt enkelt lämnas in på närmaste polisstation, sedan är det upp till polisen att samordna de olika spåren.

Nästa steg är att kontakta banken.

– Om någon obehörigen har gjort köp med dina kortuppgifter får du helt enkelt spärra kortet, säger Björn Seeth.

Kontakta företaget bakom

Men lika viktigt är att kontakta företaget bakom Playstation Network.

– Sedan skulle jag ta en förfrågan till Sony: ”Vad är det som har hänt för köp som jag inte har gjort på mitt konto?”, säger Björn Seeth.

Poängen med det är att företag ibland kan vara mycket snabbare att rätta till fel som drabbat enskilda konsumenter än hantera stora förfrågningar från myndigheter.

– Du ska själv göra en reklamation. Visst gör polisen det, men det tar väldigt lång tid, säger han.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen