Monica Zettervall vid pensionsmyndigheten.Monica Zettervall vid pensionsmyndigheten.
Monica Zettervall vid pensionsmyndigheten.
VAR VAKSAM. ”Jag kan inte se att det finns någon seriös som sitter och ringer på kvällarna till folk om premiepensionen”, säger man från Pensionsmyndigheten.VAR VAKSAM. ”Jag kan inte se att det finns någon seriös som sitter och ringer på kvällarna till folk om premiepensionen”, säger man från Pensionsmyndigheten.
VAR VAKSAM. ”Jag kan inte se att det finns någon seriös som sitter och ringer på kvällarna till folk om premiepensionen”, säger man från Pensionsmyndigheten.
Den här veckan börjar de oranga kuverten att skickas ut från Pensionsmyndigheten. Foto: MAGNUS GLANSDen här veckan börjar de oranga kuverten att skickas ut från Pensionsmyndigheten. Foto: MAGNUS GLANS
Den här veckan börjar de oranga kuverten att skickas ut från Pensionsmyndigheten. Foto: MAGNUS GLANS

Sju tips: Avslöja pensionsskojarna

Publicerad

Närmare 6 miljoner orangefärgade brev är på väg ut till landets pensionssparare.

Samtidigt laddar nu Sveriges pensionsskojare för att lura sparare att byta ppm–fonder.

Men du kan själv avslöja skojarna och spara pengar.

Den här veckan börjar den första omgången med brev från Pensionsmyndigheten med sammanställning av den allmänna pensionen att distribueras. Först ut är norrlandslänen.

För en del blir innehållet i brevet en chock eftersom de summor som finns redovisade bara gäller inkomstpensionens olika beståndsdelar. Tjänstepension och privat pensionssparande finns inte i kontoutdragen utan du måste logga in på minpension.se för att se helheten av ditt pensionssparande.

 

LÄS MER: Klara chocken när du får pensionskuvertet 

 

Men det orangefärgade brevet lockar fram pensionsskojarna som över telefon ska försöka lura sparare att byta fonder i premiepensionssystemet.  Med skojarsamtalen ökar också antalet sparare som i förtvivlan kontaktar Pensionsmyndigheten.

Samtalen har fördubblats

– Samtalen har fördubblats flera år på rad, säger pensionsrådgivare Monica Zettervall på Pensionsmyndigheten.

Finns det någon seriös aktör på området?

– Nej, jag kan inte se att det finns någon seriös som sitter och ringer på kvällarna till folk om premiepensionen. De som är stora seriösa fondförvaltare har också andra affärer. De oseriösa har bara premiepensionen, säger Monica Zettervall till Dina Pengar.

Ring Pensionsmyndigheten

Vill du fråga om din allmänna pension och ditt ppm–val. Då kan du prata med Pensionsmyndighetens egna experter. Det är kostnadsfritt.

Hit ringer du: 0771-776 776

Telefontider: Måndag – torsdag 8 – 18

Statliga Sjunde AP-fonden – som förvaltar det statliga PPM–alternativet AP7 Såfa  – har tagit fram en speciell varningssajt och en poddokumentär om ”premiepensionsblåsarna”. 

I poddokumentären har journalisten Martin Johnson, känd för den grävande podcasten Spår, tillsammans med radiojournalisten Mohamed El Abed tittat närmare på de oseriösa premiepensionsaktörerna.

Falcon Funds lurade 22 000 svenskar

De oseriösa telefonförsäljarna har ofta fonder med dyra avgifter och avkastning.

Det värsta fallet de senaste åren är Maltabaserade Falcon Funds tre fonder. 22 000 svenskar lurades att placera PPM–pengar i fonderna. Många lurades genomföra transaktionerna sedan de lämnat ifrån sig sina bankD–koder till telefonsäljarna.

En miljard kronor av de placerade PPM–pengarna är fortfarande borta. Polisutredning pågår.

LÄS DETTA: SÅ AVSLÖJAR DU PENSIONSSKOJARNA

1. Säljaren säger att han eller hon ska hjälpa till och flytta dina ppm–fonder men behöver få din bank ID–kod eller några andra koder för att genomföra transaktionen. Farligt, lägg på luren.

2. Säljaren kanske påstår att han eller hon samarbetar med Pensionsmyndigheten eller jobbar på uppdrag av myndigheten. Falskt, lägg på luren.

3. Föreslår eller en eller flera fonder där det utlovas hög avkastning eller budsket är ''vi hade högst avkastning förra året'' men där fonden saknas historisk över flera år. Varning, lägg på luren.

4. Påstår att deras fonder ger bättre avkastning än andras. Varning, lägg på luren.

5.Inbjudan till ''informationsmöte''.  Här är sannolikt försäljaren ute efter att styra in till vissa förutbestämda fonder, ofta med höga avgifter och dålig utveckling. Se upp. Skriv inte på något under mötet. Eller allra helst. Gå inte till något möte överhuvudtaget.

6. Erbjuder sig att skicka gratis rådgivningsmaterial. Se upp, fråga noga om det betyder några förpliktelser. En del drabbas av fakturor och hot om inkasso. Var vaksam!

7. Försäljaren påstår att ditt ja över telefon betyder att avtalet är bindande. Fel, lagen ändrades 1 juli 2014. När det gäller finansiella tjänster krävs det numera någon form av skriftligt godkännande. Varning, gör anmälan till Konsumentverket, Pensionsmyndigheten och eventuellt också till polisen.

FAKTA PPM

Varje år avsätts 2,5 procent av din lön och andra skattepliktiga ersättningar till premiepensionen. Premiepensionen är den del av den allmänna pensionen som du själv kan påverka. Du kan göra ett eget fondval eller använda dig av förvalsalternativet AP7 Såfa för att förvalta din premiepension.

Du väljer själv om du vill välja fonder eller inte i premiepensionen. Gör du inte ett eget fondval för ditt premiepensionssparande kan du i stället låta ditt sparande förvaltas i den statliga fondportföljen AP7 Såfa eller någon av de andra statliga sparalternativen som finns.

AP7 Såfa är en valbar fondportfölj, vilket innebär att du både kan välja den och välja bort den om du vill göra egna fondval.

KÄLLA: PENSIONSMYNDIGHETEN

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen