Operation Fjord har tillsammans med andra insatser mot assistansfusket dragit in en halv miljord kronor till skattebetalarna. Foto: Tommy Pedersen
Operation Fjord har tillsammans med andra insatser mot assistansfusket dragit in en halv miljord kronor till skattebetalarna. Foto: Tommy Pedersen

''Operation Fjord'' har satt press på fusket

Publicerad

''Operation Fjord'' – jakten på bedragare som lurar till sig assistansersättning är en guldgruva för landets skattebetalare.

En halv miljard kronor är resultatet på tre år.

– I flera fall har vi funnit ren vanvård, där människor lurats på den hjälp de varit berättigad till, säger Thomas Falk på Försäkringskassan.

Fusket och bedrägerier med assistansersättningar tycks under flera år ha varit den organiserade brottslighetens speciella inkomstkälla.

Med hjälp av nybildade företag har de erbjudit assistenter till människor med funktionshinder. Men i många fall har den enskilde vårdtagaren blivit blåst på den berättigade vården. Flera uppmärksammade fall har hamnat i domstol.

– Det har rört sig om sofistikerade upplägg, säger Thomas Falk, chef för nationella kontrollenheten inom Försäkringskassan.

Många typer av bedrägeri

Variationerna i bedrägerierna har varit många.

• Sjuka har inte erhållit de timmar de varit berättigad till.

• Assistansföretag har planlagt bedrägerier för att håva in miljoner kronor på falska grunder.

• Assistenter som påståtts vårda en person med funktionshinder, men i själva verket arbetat med något annat och samtidigt kvitterat ut assistansersättning.

• Funktionshindrade som inte har fått den hjälp han/hon varit berättigad till, men där företaget debiterat full tid och kasserat in ersättningen.

• ''Svårt sjuka med funktionshinder'', som i själva verket visast sig vara friska, men kvitterat ut mångmiljonbelopp för assistenter som på papperet vårdat dygnet runt. Ersättningen har delats mellan den ''sjuke med funktionshinder'', assistenter och vårdföretag.

26 assistansföretag har varit utsatta för specialgransknigen.

Under Fjord-operationens sista år lyckades utredarna stoppa utbetalningar på sammanlagt 110 miljoner kronor.

– Man har i många fall sett de funktionshindrade som en kassako. Vi har upptäckt ett antal tragiska fall där svaga personer i samhället utnyttjats. Företagen har skott sig på deras bekostnad, säger Thomas Falk, chef för nationella kontrollenheten inom Försäkringskassan.

Vinst för skattebetalarna

''Fjord'' blev en riktig storvinst för skattebetalarna.

– Vi kommer att landa på mellan 200 och 250 miljoner kronor totalt för Operation Fjord, säger Thomas Falk.

I totalsumman på nära en halv miljard kronor som stoppats från utbetalning eller krävts tillbaka ingår både fall från Försäkringsringskassans vanliga granskningsverksamhet och ''Operation Fjord''.

Rena fejkade fall, liknande den så kallade ''kaninmannen'' på Liseberg i Göteborg tycks tillhöra undantagen.

– Det finns en hel del fall med kraftigt överdrivna vårdbehov. Man har ett funktionshinder i botten och man har rätt till assistansersättning. Säg att de har rätt till 40 timmar, men med hjälp av mindre seriösa eller kriminella bolag och jurister överdriver man vårdbehovet så att man får mer timmar än vad man är berättigad till, säger Thomas Falk.

Specialprojektet ''Fjord' är nu nedlagt. Men fortsätter i en ny form med fyra specialteam som ska jaga assistansfuskare.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen