Ica redovisar sina siffror för juli. Foto: Magnus Hallgren / DN / TT NYHETSBYRÅN
Ica redovisar sina siffror för juli. Foto: Magnus Hallgren / DN / TT NYHETSBYRÅN

Ökad försäljning för Ica – Kvantum går starkast

Publicerad

Det går framåt för Ica.

I juli sålde dagligvarukedjan varor för drygt tio miljarder kronor, exklusive moms – en ökning med 1,9 procent mot i fjol.

Bäst går det för Ica Kvantum.

Försäljningen i de svenska Ica-butikerna steg med 1,9 procent i juli 2017 jämfört med motsvarande månad i fjol. I jämförbara butiker var försäljningen 1,2 procent under månaden.

Det framgår av ett pressmeddelande.

För perioden januari-juli sålde man varor för närmare 66 miljarder kronor – en ökning med 2,5 procent jämfört med motsvarande period i fjol. Allra starkast utveckling står Ica Kvantum för – följt av Ica Maxi och Ica Supermarket.

Ica Kvatum går starkast

Ica Kvantums försäljning uppgick till 2,3 miljarder kronor i juli. En ökning med 2,9 procent mot juli förra året.

 

LÄS MER: Ica-handlarna som tjänade mest 2016 

 

Ica bedömer att kalendereffekten för juli månad uppgår till minus 1,3 procent.

Den 31 juli 2017 uppgick antal Ica-butiker i Sverige till 1 290 stycken.

 

EXPRESSEN/NYHETSBYRÅN DIREKT

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen