Vi lägger tre gånger så mycket på julhandel som på migration och integration. Foto: Leif Jacobsson
Vi lägger tre gånger så mycket på julhandel som på migration och integration.  Foto: Leif Jacobsson

Julhandeln väntas slå nytt rekord i vinter

Publicerad

Antalet asylsökande i Sverige är fler än någonsin och prognosen för Migrationsverkets kostnader har höjts. Trots det lägger vi nästan tre gånger så mycket på julhandel som på migration och integration.

75 miljarder kronor väntas svenskarna handla för i december.

I dag befinner sig 60 miljoner människor på flykt i världen, det största antalet sedan andra världskriget. Över 95 000 människor har sökt asyl i Sverige hittills i år, fler än någonsin tidigare. Migrationsverket har därför höjt sin prognos för hur mycket migrationen och integrationen kommer att kosta.

 

LÄS OCKSÅ: Köpsugna turister är handelns hopp

Ökning med 791 miljoner

Totalt väntas Migrationsverket behöva 27,5 miljarder kronor i anslag 2015. Det är en ökning med 791 miljoner kronor jämfört med förra prognosen, men trots det kommer summan inte i närheten av vad svenskarna väntas lägga på julklappar och julmat i år.

Handeln i december väntas omsätta 74,7 miljarder kronor 2015, enligt en ny prognos från analysföretaget HUI Research. Det är nytt rekord och en ökning med 5 procent jämfört med förra året, då vi handlade för drygt 71 miljarder kronor. För många av handelns delbranscher är december den viktigaste försäljningsmånaden, bland annat för leksakshandeln, bokhandeln och elektronikhandeln.

 

LÄS OCKSÅ: Trendbrott: Bopriser sjunker i Stockholm

Kommer inte minska julkonsumtionen

Flyktingkrisen kommer inte att minska svenskarnas konsumtion, tror HUI Researchs vd Lena Larsson.

– Jag tror att man kommer fortsätta att ge pengar till välgörenhet, men jag tror också att man kommer att prioritera julen för egen del. Julen är den viktigaste högtiden för oss svenskar. Jag tror inte alls att det här är motsägelsefullt, sade hon under en pressträff.

Nästa år bedömer Migrationsverket att kostnaderna för migration och integration kommer att bli dubbelt så höga som i år. Den senaste prognosen ligger på 60,2 miljarder kronor. Men det är alltså fortfarande mindre än julhandelns omsättning 2015. Och den brukar öka varje år.

 

LÄS OCKSÅ: Så mycket kommer vi e-shoppa klappar för

 

Följ Dina Pengar på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen