Foto: Leif Gustafsson
 Foto: Leif Gustafsson

Nu väljer fler rut- och rottjänster

Publicerad
Uppdaterad
Över 700 000 svenskar köpte rot- eller ruttjänster under första halvåret och för hushållsnära tjänster ökade summan med 29 procent.
- Under hela förra året var det över en miljon svenskar som köpte rut och rot. Sverige är ett litet land så det är en hög andel, säger skattejuristen Pia Blank Thörnroos till Dagens Nyheter.
804 miljoner kronor betalades 2011 ut i skattereduktion för hushållsnära tjänster av skatteverket, vilket är en klar ökning sedan 2010 då 621 miljoner kronor betalades ut.
- Städtjänsterna ökar stort. Det är en ny bransch som kommit fram i ljuset, och svenska folket köper mer och mer sådana tjänster, säger Pia Blank Thörnroos som är skattejurist på skatteverket till Dagens Nyheter.
För hushållsnära tjänster ökade summan jämfört med samma period förra året med 29 procent men när det gäller rot är ökningen något mindre.

"Inte dramatisk"

Skatteverket betalade ut 6,4 miljarder kronor i skattereduktion för rottjänster under första halvåret 2011, jämfört med 6 miljarder under samma period 2010.
- Det är ingen dramatisk ökning, men det tuffar på. Byggtjänster är något som man alltid köpt, men det är hushållstjänsterna som är ett genombrott, säger Pia Blank Thörnroos som är skattejurist på skatteverket till Dagens Nyheter.
Under hela förra året var det en miljon svenskar som köpte rut-eller rottjänster och skattereduktionerna används mest i storstadsregionerna, skriver Dagens Nyheter.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen