Foto: Larseric Linden
 Foto: Larseric Linden

Nu går det bra för Efva Attling - satsar på Kina

Publicerad
Uppdaterad
Efva Attlings smycken säljer som smör. Nya siffror visar att företaget gått från noll till 80 miljoner kronor på elva år.
- Jag är själv förvånad hur stort det blivit, säger hon till Dagens Industri.
De exklusiva silversmyckena syns på kändisar som Madonna, Agneta Fältskog och Zlatan.
Samtidigt arbetar Efva Attling nu för att hennes design ska bli känd i Kina. Hon har nyligen inlett ett samarbete med butiksgruppen I do som finns i bland annat Peking och Shanghai, skriver Dagens Industri.

Formgett 700 föremål

- Vi ska öppna så kallade shop in shop där, säger hon.
Hittills har Efva Attling formgett drygt 700 föremål - framför allt smycken, men även så motstridiga saker som glas, en läderjacka och en bil.
Prototyperna till smyckena tar hon fram i guldsmedsateljén på Hornsgatspuckeln i Stockholm. Tillverkningen sker i Småland, Tallinn och norra Italien.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen