Lika stora? Den ena påsen är 30 gram mindre.Lika stora? Den ena påsen är 30 gram mindre.
Lika stora? Den ena påsen är 30 gram mindre.
Lika stora? Den ena förpackningen ger en fjärdedel mindre soppa.Lika stora? Den ena förpackningen ger en fjärdedel mindre soppa.
Lika stora? Den ena förpackningen ger en fjärdedel mindre soppa.
Lika stora? Den ena kryddburken innehåller ett gram mindre.Lika stora? Den ena kryddburken innehåller ett gram mindre.
Lika stora? Den ena kryddburken innehåller ett gram mindre.

Nej, förpackningarna är inte alls lika stora...

Publicerad

Brukar du inte kolla jämförelsepriserna när du handlar – utan nöjer du dig med att kolla slutpriset?

Då är risken stor att du köpt det dyrare alternativet utan att inse det själv.

– Ur ett konsumentperspektiv är det ju extremt tråkigt att man egentligen försöker vilseleda konsumenter, säger ordförande för Sveriges Konsumenter, Örjan Brinkman.

När man skyndar sig mellan hyllorna i sin vanliga matbutik – stressad i vardagen av lämning, matlagning och träning – är det inte alltid lätt att stanna upp och kolla jämförelsepriset på de olika produkterna. Tar man en snabb överblick över hyllkanten kan det också se ut som att de olika chokladkakorna eller juicepaketen kostar lika mycket.

Men så är det inte alltid. Paket som ser ut att vara lika stora för blotta ögat kan skilja stort i pris – om man tittar på den något mindre siffran på prislappen: Jämförelsepriset.

 

LÄS MER: Ica rensar ut Gevalia ur hyllorna

 

Ett exempel är Ahlgrens bilar, där en originalpåse väger 160 gram medan den sursockrade versionen väger 130 gram. Men priset är detsamma.

Det är inte det enda exemplet. Samma princip används för choklad, tuggummi, färdiga soppor och trosskydd.

– Om produkterna ligger bredvid varandra, är liknande och har samma pris så tycker vi att det är en slags vilseledande marknadsföring, säger ordförande för Sveriges Konsumenter, Örjan Brinkman.

Skillnaderna varierar

Mängden anges alltid. Men det är inte alltid lätt att upptäcka.

Hur stora skillnader det är mellan de olika produkterna varierar. Blå bands pulversoppa ”Klassisk Sparris” ger en liter färdig soppa. Men för samma pris kan man köpa Blå bands ”Bistro Kantarell” – som i stället ger 7,5 deciliter soppa.

– Jag tycker att det här är lite av en ”never ending story”. Det är inget som accelererat, men det har inte heller avmattats i någon större utsträckning. Utan det poppar hela tiden upp nya märken som använder de här metoderna, säger Örjan Brinkman.

 

LÄS MER: Kaffepaketen krymper: ”Simpelt trick”

 

Det kan också handla om minimala skillnader. Burken med Santa Marias ekologiska chili flakes innehåller 30 gram. Samma burk med samma pris – men med curry – innehåller 31 gram krydda.

Köper man i stället basilika så innehåller burken 13 gram.

Råd & Röns chefredaktör: Tror inte på standardiserade storlekar

Marabous chokladkakor är ett annat exempel. De olika chokladförpackningarna kostar likadant, men vikten varierar mellan 180 och 200 gram. För att se skillnaden gäller det att kolla på baksidan av förpackningen.

Företagen hävdar i många fall att anledningen till att vikten varierar är att olika typer av liknande produkter kan kosta olika mycket att producera.

– Jag tror inte att man kan ha standardiserade storlekar på alla chokladkakor eller corn flakes-paket. Det kan finnas skäl till att snarlika produkter kanske har olika förpackningsstorlek, säger chefredaktör för konsumenttidningen Råd & Rön, Carina Lundgren.

Ta kontakt med butiken om du är missnöjd

Hon har arbetat med konsumentjournalistik under hela sitt yrkesverksamma liv och har varit chefredaktör för tidningen i 16 år. Carina Lundgren berättar att de som hör av sig till dem snarare reagerar på om företagen valt att krympa en specifik produkt, men behållit priset på den.

– Det känns inte riktigt okej gentemot kunderna tycker jag. För då är det säkert många som inte upptäcker det där. De som upptäcker det kanske söker ett annat alternativ, säger hon.

 

LÄS MER: Så blir du lurad av de nya förpackningarna

 

Både Carina Lundgren och Örjan Brinkman på Sveriges Konsumenter rekommenderar den som upptäcker något den är missnöjd med att berätta det för butiken och producenten.

– Både industrin och affärerna är känsliga för vad konsumenterna tycker. Konsumenterna använder inte den möjligheten i tillräckligt stor utsträckning, säger Örjan Brinkman.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen