Trots svensk-danska Postnords usla resultat ska toppcheferna ha fått ordentligt påökt. Foto: Mikael SjöbergTrots svensk-danska Postnords usla resultat ska toppcheferna ha fått ordentligt påökt. Foto: Mikael Sjöberg
Trots svensk-danska Postnords usla resultat ska toppcheferna ha fått ordentligt påökt. Foto: Mikael Sjöberg
Danska chefens lön uppgick till 3,7 miljoner svenska kronor 2015. Foto: Mikael SjöbergDanska chefens lön uppgick till 3,7 miljoner svenska kronor 2015. Foto: Mikael Sjöberg
Danska chefens lön uppgick till 3,7 miljoner svenska kronor 2015. Foto: Mikael Sjöberg

Miljonutdelning till toppar i Postnord – trots krisen

Publicerad

Trots svensk-danska Postnords usla resultat har toppcheferna fått ordentligt påökt, rapporterar nyhetsbyrån Ritzau.

Exempelvis fick chefen för den blödande danska rörelsen en löneökning med en halv miljon kronor under krisåren 2013–2015. Hans lön uppgick till 3,7 miljoner svenska kronor 2015.

Lars Idermark, som tidigare var administrativ direktör i Postnord, lämnade arbetet i maj 2013. Han fick 5,3 miljoner kronor, i form av löner och avgångsvederlag, trots att han bara arbetat fyra och en halv månad. Koncernens tidigare finansdirektör Henrik Rättzen fick även han pengar, 6,8 miljoner kronor, för fyra och en halv månads arbete 2014.

 

– Normalt brukar man belöna toppchefer för att verksamheten utvecklas i en positiv riktning, men det har milt sagt inte har skett i Postnord, säger Anders Drejer, professor i ekonomi vid Aalborgs universitet, till Ritzau.

 

I en TT-notis från den 16 mars uppgavs att toppchefer i svensk-danska POSTNORD fått miljoner i bonus, men några bonusar till ledande befattningshavare förekommer inte i bolaget. Pengarna betalades ut som löner och avgångsvederlag.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen