Miljardutdelningar – trots katastrofsiffror

Publicerad

Postnord visar katastrofsiffror för förra året och nettoomsättningen minskade på alla marknader utom Finland, skriver Dagens industri.

Men sedan år 2010 har det krisande postbolaget delat ut över tre miljarder kronor till sina ägare. Det visar en sammanställning som DR och SVT Nyheter gjort.

Postnords gemensamma koncern visar förlustsiffror på över 1,5 miljarder för 2016. Under de senaste fem åren har över 5 000 personer fått sluta och nu vill man att ytterligare 4 000 anställda försvinner i Danmark.

Trots problemen har bolaget delat ut över tre miljarder kronor till sina ägare, visar SVT:s och DR:s sammanställning. Pengarna ska ha betalats ut mellan 2010 och 2014.

Sören Friis Hansen, professor vid Copenhagen Business School, säger till Danmarks Radio att det är riskabelt med utdelningar när delar av verksamheten går med förlust.

– Om bolaget går i konkurs, blir det relevant, hur mycket man betalat i utdelning de senaste åren. Om utdelningarna inte varit ansvarsfulla, kan det bli fråga om ersättningskrav till bolaget och styrelsen, säger han.

5,3 miljoner efter fyra månader i företaget

Dina Pengar har har tidigare rapporterat om chefernas toppökningar.

Lars Idermark, som tidigare var administrativ direktör i Postnord, lämnade arbetet i maj 2013. Han fick 5,3 miljoner kronor, i form av löner och avgångsvederlag, trots att han bara arbetat fyra och en halv månad. Koncernens tidigare finansdirektör Henrik Rättzen fick även han pengar, 6,8 miljoner kronor, för fyra och en halv månads arbete 2014.

 

Under fredagen publicerade Postnord sin årsredovisning för 2016.

Tapp på 46 procent

Det justerade rörelseresultatet landade på 500 miljoner kronor, vilket är en minskning med närmare 430 miljoner jämfört med 2015. Ett tapp på runt 46 procent i årstakt, skriver Dagens industri.

Något som kopplas till de kraftigt vikande brevvolymerna i Danmark som inte kunnat mötas med tillräcklig anpassning på kostnadssidan.

I Sverige gick brevvolymerna ned med sex procent och ännu värre var det i Danmark där volymerna minskade med hela 19 procent.

Det har gått bättre på den svenska marknaden än den danska. Det justerade rörelseresultatet var oförändrat på 847 miljoner kronor medan nettoomsättningen backade marginellt, skriver Di.

I Danmark minskade nettoomsättningen med 416 miljoner till knappt 9,6 miljarder.

Håkan Ericsson: "Skapar tyvärr en osäkerhet"

Vd:n Håkan Ericssons kommentar resultatet. Han pekar på att Postnord sett brevvolymerna minska i takt med den digitala utvecklingen.

"Omställningen innebär i vårt fall att många har lämnat bolaget och att arbetsuppgifterna förändrats" skriver Ericsson.

Han tillägger att vissa har gått av naturliga skäl, men även genom uppsägningar.

"Den kraftiga omställning vi genomgår skapar tyvärr en osäkerhet hos medarbetare om hur de kommer att påverkas av de åtgärder som krävs för att möta fortsatta volymfall i brevaffären".

Håkan Ericsson konstaterar att Postnord har några år framför sig innan man helt anpassat sig till en starkt digitaliserad värld.

 

Det är det danska affärsområdet som varit Postnords problem sedan ett par år in i sammanslagningen.

Bland annat har man haft en snabbare digital utveckling och neddragningarna har blivit omfattande på danska sidan.
Många av de som förlorat jobben i Danmark har fått så mycket som tre årslöner i kompensation.

Det var den 1 april 2008 som sammanslagningen mellan danska och svenska Posten presenterades. 2009 bildades Posten Norden, som två år senare blev Postnord.

 

I en tidigare version av artiklen stod det att toppchefer fått miljoner i bonus, men några bonusar till ledande befattningshavare förekommer inte i bolaget. Pengarna betalades ut som löner och avgångsvederlag.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen