Viggo Cavling i appen Himynameis och en presentationsbild från Tinder.Viggo Cavling i appen Himynameis och en presentationsbild från Tinder.
Viggo Cavling i appen Himynameis och en presentationsbild från Tinder.
Viggo Cavling har gått in som talesperson för appen Himynameis. Foto: Sven LindwallViggo Cavling har gått in som talesperson för appen Himynameis. Foto: Sven Lindwall
Viggo Cavling har gått in som talesperson för appen Himynameis. Foto: Sven Lindwall
En bild från en av hans videos i appen.En bild från en av hans videos i appen.
En bild från en av hans videos i appen.

Medieprofilen satsar på Tinder-utmanare

Publicerad

Medieprofilen Viggo Cavling har gått med i ett nytt affärsprojekt.

Målet är att appen Himynameis ska bli en internationell Tinder-utmanare.

Men till skillnad från Tinder visar Himynameis filmer på de potentiella dejterna.

– En film säger mer än tusen bilder. Du kommer spara in en jäkla massa dåliga dejter, säger Viggo Cavling.

Den nya dejtingappen Himynameis har utvecklats av Ludvig Lindström, som är vd för satsningen, och Olle Morin, vd för datingsajten Mazily, med ungefär 70 000 användare.

När Viggo Cavling fick se en tidig version av appen blev han eld och lågor.

– Det var genialiskt. Det är exakt som Tinder men istället för att se bilder som kan vara tagna för 15 000 år sedan så är det en film som är tagen den sista tiden.

Viggo Cavling övertalade Ludvig Lindström och Olle Morin att få vara med i projektet och jobbar nu som talesman och marknadsförare mot en ägarandel på 1 procent.

– Jag har varit aktiv i dejtingbranschen som privatperson oerhört länge. Nu har mina erfarenheter blivit så stora att jag även kan sprida dem professionellt.

Film utanför Riche

Han också spelat in en film som finns på appen där han står framför stamstället Riche.

– Jag förklarar att jag komma sitta här inne och vänta på den som vill matcha med mig, säger Viggo Cavling.

Appen har kostat ungefär 300 000 kronor att ta fram, varav statliga Almi gått in med 50 000 kronor i riskkapital. Utvecklingen har tagit ungefär ett år.

Enligt Viggo Cavling ökar videoformatet kvaliteten i matchningen betydligt jämfört med bilder.

– Du kan inte riktigt dölja dig själv på en film. Samtidigt kommer du bli mer uppskattad för din personlighet än med bara några bilder, säger han.

Enligt dejtingexperten Viggo Cavling tar det bara några sekunder att inse om den andra människan är något för en själv eller inte.

– Genom vår app kommer du spara in en jäkla massa dåliga dejter.

Målet: Internationell utmanare

Himynameis vd Ludvig Lindström:

– Video ger mycket mer tillförlitliga känsloreaktioner än bilder.

Appen kommer att vara gratis att ladda ned och använda.

– På sikt kommer vi införa kortare reklamvideos, typ var femtionde swipe. Man kommer också kunna prenumerera på en premiumtjänst där man slipper reklamen och får tillgång till andra tjänster, säger Ludvig Lindström.

Under den första expansionsfasen kommer Himynameis framförallt inriktas mot svenska studentstäder.

– Vi ser det som en testmarknad. Men målet är att vara en internationell Tinder-utmanare, säger Ludvig Lindström.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen