Mats har nu valt att lägga ner sin verksamhet – efter att paket inte levererats. Foto: Privat
Mats har nu valt att lägga ner sin verksamhet – efter att paket inte levererats.  Foto: Privat

Mats tvingas lägga ner sin firma – paket kom inte fram

Publicerad

Mats Hemmingsson, 58, startade en importfirma i december, rapporterar P4 Jämtland

Men efter att ha tvingats reklamera 89 leveranser, ser han ingen annan utväg än att lägga ner verksamheten. 

– Jag blir vansinnig bara jag hör ordet Postnord, säger han. 

I december drog Mats Hemmingsson, från Östersund, i gång en importfirma. Verksamheten går ut på att han beställer maskindelar från utlandet, som han sedan säljer vidare i Sverige. 

Men nästan genast uppstod det problem med leveransen. 

– Det började försvinna paket. Och när grejerna försvann surnade leverantörerna till – och ville inte sälja längre, berättar Mats. 

Problemen med leveranserna fortsatte under hela våren. 

– Det blev bara värre och värre. Jag tappade allt fler leverantörer, och flera kunder blev utan sina leveranser. De beställningarna var jag tvungen att ersätta själv, berättar Mats. 

Flera försändelser har försvunnit sedan Mats startade sin verksamhet. Foto: Privat.

89 reklamationer

Till slut kände Mats att det inte längre var värt att fortsätta med sin verksamhet – han är arbetslös, och har inte råd att förlora mer pengar. 

– Jag har förlorat tiotusentals kronor och är på dåligt humör hela tiden. Det känns för jävligt rent ut sagt. 

Mats berättar att han har gjort 89 reklamationer hos Postnord – sedan februari. 

– De behandlar en som skit. Jag blir vansinnig bara jag hör ordet Postnord, säger han. 

"Inte Postnords fel"

Hans Bergander, som är produktionsområdeschef på Postnord i Östersund, nekar inte till att försändelser har försvunnit. 

Däremot menar han att avsändarna inte har beställt tjänsten rekommenderat brev – vilket har inneburit att försändelserna inte har gått att spåra i Sverige.

– Alla länder måste hänga med i utvecklingen, och det är inte alla gånger så, säger han till P4 Jämtland. 

Men att Mats – på grund av leveranser som aldrig kom fram – till slut tvingades att lägga ner sin firma, anser inte Hans Bergander är Postnords fel: 

– Helt orimligt att någon företagare ska behöva lägga ner sin verksamhet. 

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen