Nu kan du panta påsen. Foto: Stefan NilssonNu kan du panta påsen. Foto: Stefan Nilsson
Nu kan du panta påsen.  Foto: Stefan Nilsson
Coop gillar initiativet, men planerar inte att haka på i nuläget. Foto: Petter Arvidson / BILDBYRÅNCoop gillar initiativet, men planerar inte att haka på i nuläget. Foto: Petter Arvidson / BILDBYRÅN
Coop gillar initiativet, men planerar inte att haka på i nuläget.  Foto: Petter Arvidson / BILDBYRÅN

Matjätten inför pant på plastpåsarna

Publicerad

Har du också drivor med gamla plastpåsar hemma?

Nu kan du lämna in dem i butiken – och få pengar tillbaka.

Som första matbutik inför Hemköp pant på plastpåsar.

– Ju mer plast vi kan återvinna, desto bättre, säger Elin Jarl, pressansvarig på Hemköp.

Varje år förbrukar svenskarna omkring 80 plastkassar per person och år. En alldeles för hög siffra, enligt EU som vill se en halvering av antalet tunna plastpåsar till 2025. Förutom att påsarna tillverkas av olja, hamnar en stor del av dem i naturen och bidrar till miljöförstöringen. Inte minst världshaven plågas av enorma plastberg.

Men nu finns en möjlighet att lämna tillbaka plastpåsarna till butiken – och få pengar för besväret. Som första matbutik i Sverige startar Hemköp ett projekt på butiken vid Torsplan i Stockholm. Där kommer kunderna kunna panta sina gamla plastpåsar.

– Ambitionen är att det ska rulla ut i fler butiker. Men vi är ödmjuka inför att det är ett pilotprojekt och något helt nytt. Vi hoppas att kunderna ska ta emot det här väl och att vi tillsammans kan öka återvinningen av plast, säger Elin Jarl, pressansvarig på Hemköp.

Här kan påsarna pantas.Foto: Stefan Nilsson

Panta plastkassar på Hemköp

Tanken är att man som kund ska återanvända sin plastpåse så många gånger som möjligt. Därefter kan man lämna in den till butiken och få en krona per plastkasse. Max tio påsar kan pantas vid ett och samma tillfälle och pengarna dras från köpesumman. Några kontanter kommer alltså inte att betalas ut.

Den berörda Hemköpsbutiken höjer samtidigt priset på plastpåsarna med 50 öre till 3 kronor styck. Normalt sett är plastpåsarna en riktig kassako för matbutikerna, men Elin Jarl menar att Hemköp inte kommer att tjäna några pengar på projektet. Allt eventuellt överskott kommer att skänkas till organisationen ”Städa Sverige” som sanerar hav och stränder från plast.

– Det här initiativet har inget med ökad vinst att göra, det är ett rent hållbarhetsinitiativ. Vi uppmuntrar till ett förändrat beteende hos kunderna. Vi vill att man ska återanvända platspåsarna, säger Elin Jarl.

”Ett positivt initiativ”

Hemköp är först ut bland matjättarna med plastpanten, men det är inte osannolikt att de andra kedjorna följer efter så småningom – om pilotprojektet faller väl ut.

På Coop följer man hur det går. Foto: Petter Arvidson / BILDBYRÅN

– I grunden är det ett positivt initiativ för att plast i naturen är ju ett miljöproblem. Vi vet också att pant är en fungerande metod för att öka återvinningen. Om det här är en bra modell skulle vi också kunna prova den, men det återstår att se, säger Tobias Rydergren, presschef på Coop.

Även Ica kommer att följa Hemköps plastpant med stort intresse. Men det finns inga planer på någon liknande lösning i dagsläget, säger miljöchefen Maria Smith.

– Vi kikar på många olika sätt att arbeta med plastpåsar och bärkassar. Det här skulle kunna vara ett sätt, men det är för tidigt att säga än så länge, säger hon.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen