En hel vägg av frysar var trasiga – och frysvarorna stod lassade på vagnar utanför frysdiskarna. Foto: Privat.
En hel vägg av frysar var trasiga – och frysvarorna stod lassade på vagnar utanför frysdiskarna. Foto: Privat.

Marika, 24, såg Coop slänga mat för 40000

Publicerad

Marika Hafdell, 24, såg att Coop-personalen slängde mat för uppemot 40 000 kronor.

Nu vill hon att matkedjan tar ansvar för matsvinnet.

– Det är allas ansvar att vi värnar miljön och klimatet, säger hon.

Det var för en dryg vecka sedan som Marika Hafdell, 24, såg vad som hände i Coop-butiken. En hel vägg av frysar var trasiga – och frysvarorna stod lassade på vagnar utanför frysdiskarna.

– Jag tänkte att det var varor som de skulle fylla på i frysarna, men sedan visade det sig att det låg i stora plastpåsar och att allting skulle slängas, berättar Marika.

Ju mer Marika funderade på det – desto mer upprörd blev hon.

– Det kan ju inte vara så att så mycket mat bara ska kastas, så jag frågade personalen och då sa de att de måste slänga all mat för att frysen har gått sönder.

Marika hade i stället sett att maten donerades till behövande eller liknande.

– En i personalen sa det att: "Hur tror du det känns för mig som är den som kastar allting sen? Det här är mat för 30-40.000 kronor och det sitter fullt av tiggare utanför". Även de vill ju att maten används till något bättre.

Enligt personalen skulle det vara en central policy från Coop som bottnar i regelverk och lagar för hantering av livsmedel.

– Jag är medveten om att det finns sådana regelverk, men när det resulterar i att så mycket mat som hade kunnat gå till bättre behövande bara slängs så behöver man tänka om.

 

LÄS OCKSÅ: Kritiken mot svenska nätbutikens plagg: "Inte fräscht"

"Stå upp för bättre rutiner"

Marika Hafdell hoppas att Coop och livsmedelskedjorna tar ansvar för frågan.

– Miljöfrågan är högaktuell och det är allas ansvar att vi värnar den och klimatet, särskilt de stora livsmedelskedjorna. Jag tycker att de borde stå upp för bättre och andra rutiner.

Coops pressansvarige Tobias Rydergren säger att de inte säljer produkter där kyl- eller fryskedjan brutits, vilket alltså är när frysprocessen stoppas antingen under leverans eller i butik.

– Det handlar inte om att det är farliga att äta, men det ser inte bra ut och håller inte den kvalitet man som kund förväntar sig.

 

LÄS OCKSÅ: Läraren Jennie, 34, upptäckte Icas miss

"Sista vi vill"

Samtidigt säger han att det inte finns något som hindrar butikerna från att donera maten:

– Först måste vi så klart se till att maten inte har blivit dålig. Det som eventuellt kan ställa till det när det gäller fryst eller kyld mat är att det rent praktiskt kan vara svårt att med kort varsel hitta någon som kan ta hand om så pass mycket mat. Då krävs nästan att det finns ett etablerat samarbete från början och det har vi i flera butiker, säger han och fortsätter:

– Det sista vi vill är att slänga mat, det är ingenting som vi tjänar på, tvärtom. Den maten som vi inte kan sälja ska vi så klart försöka använda så att den kommer till nytta på annat sätt.

 

LÄS OCKSÅ: Lidl varnar för fejksida på Facebook: "Inte vi" 

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen