Lyxväskan som liknar Ikeas 5 kronors-kasse

Publicerad

Lyxmärket Balenciagas väska väcker skratt – den är nämligen väldigt lik Ikeas klassiska shoppingpåse.

Den kostar dock 20 000 kronor mer än den populära budgetversion. 

– Vi är djupt smickarde av att Balenciagaväskan liknar den ikoniska hållbara blå Ikeabagen, säger en företrädare för möbeljätten till Today.  

Det franska Lyxmärket Balenciaga har fått många att skratta efter att de lanserat sin shoppingväska. Varför? Jo, för att den blåa kassen är misstänkt lik den svenska möbeljätten Ikeas klassiska shoppingpåse. 

Det skiljer dock lite i pris. Ikeas kasse som heter "Frakta" får du för fem kronor. Vill du ha Balenciagas version får du punga ut med närmare 20 000 svenska kronor, skriver Today.  

20 000 kronor går ”Ikea-väskan” loss på.

 

I produktbeskrivningen berättar företaget att den extra stora shoppingväskan är tillverkad av blått, rynkigt glaserat läder. Inte riktigt som Ikeas verison med andra ord, och Balenciagas bag har även fått en guldig logo för extra lyxig stämning.

Ikea: "Vi är djupt smickrade" 

Det går såklart inte att slå fast huruvida designern hämtat inspiration från Ikea eller inte, enligt Today vill de nämligen inte uttala sig. Ikea ska däremot ha uttalat sig och berättat att de känner sig smickrade över liknelsen. 

"Vi är djupt smickrade av att Balenciagaväskan liknar den ikoniska hållbara blå Ikeabagen för 99 cent. Ingenting slår mångsidigheten av en stor blå bra väska!" ska Ikea ha svarat Today över mail. 

 

Teenvouge skrattar också gott åt liknelsen och skriver att Balenciaga känner igen en kundfavorit när de ser en. Vogue menar att kassen alltid varit en av de bästa shoppingupplevelserna på Ikea och att den blå färgen matchar perfekt med vad du än har på dig. 

"De två väskorna har samma klara kungsblåa ton, samma form, vida band och enorma storlek."

Shoppingväskan blev butiksföremål 

I själva verket är det så att Ikeas klassiska bag från början var gul. En företrädare för möbeljätten har berättat för Today att grundaren Ingvar Kamprad hoppades att besökarna skulla kunna bära alla sina shoppingprodukter i dem. Den blev sedan så populär att den nu går att handla i butiken.   

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen