Lågprisflygbolagsjättarna Norwegian och Easyjet ingår samarbete – vilket sannolikt innebär att Ryanair och dess vd, Michael O'Leary, får kalla handen av norrmännen. Foto: MontageLågprisflygbolagsjättarna Norwegian och Easyjet ingår samarbete – vilket sannolikt innebär att Ryanair och dess vd, Michael O'Leary, får kalla handen av norrmännen. Foto: Montage
Lågprisflygbolagsjättarna Norwegian och Easyjet ingår samarbete – vilket sannolikt innebär att Ryanair och dess vd, Michael O'Leary, får kalla handen av norrmännen.  Foto: Montage
Lågprisflygbolagsjättarna Norwegian och Easyjet ingår samarbete – vilket sannolikt innebär att Ryanair och dess vd, Michael O'Leary, får kalla handen av norrmännen. Foto: DAVID PEACOCK / NORWEGIANLågprisflygbolagsjättarna Norwegian och Easyjet ingår samarbete – vilket sannolikt innebär att Ryanair och dess vd, Michael O'Leary, får kalla handen av norrmännen. Foto: DAVID PEACOCK / NORWEGIAN
Lågprisflygbolagsjättarna Norwegian och Easyjet ingår samarbete – vilket sannolikt innebär att Ryanair och dess vd, Michael O'Leary, får kalla handen av norrmännen.  Foto: DAVID PEACOCK / NORWEGIAN
Lågprisflygbolagsjättarna Norwegian och Easyjet ingår samarbete – vilket sannolikt innebär att Ryanair och dess vd, Michael O'Leary, får kalla handen av norrmännen. Foto: / NORWEGIANLågprisflygbolagsjättarna Norwegian och Easyjet ingår samarbete – vilket sannolikt innebär att Ryanair och dess vd, Michael O'Leary, får kalla handen av norrmännen. Foto: / NORWEGIAN
Lågprisflygbolagsjättarna Norwegian och Easyjet ingår samarbete – vilket sannolikt innebär att Ryanair och dess vd, Michael O'Leary, får kalla handen av norrmännen.  Foto: / NORWEGIAN
Lågprisflygbolagsjättarna Norwegian och Easyjet ingår samarbete – vilket sannolikt innebär att Ryanair och dess vd, Michael O'Leary, får kalla handen av norrmännen. Foto: SHUTTERSTOCKLågprisflygbolagsjättarna Norwegian och Easyjet ingår samarbete – vilket sannolikt innebär att Ryanair och dess vd, Michael O'Leary, får kalla handen av norrmännen. Foto: SHUTTERSTOCK
Lågprisflygbolagsjättarna Norwegian och Easyjet ingår samarbete – vilket sannolikt innebär att Ryanair och dess vd, Michael O'Leary, får kalla handen av norrmännen.  Foto: SHUTTERSTOCK
Foto: CARSTEN KOALL / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅNFoto: CARSTEN KOALL / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN
 Foto: CARSTEN KOALL / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN

Lågprisjättars samarbete kan ge lägre biljettpriser

Publicerad

I stället för att samarbeta med Ryanair väljer Norwegian nu att gå i allians med det irländska bolagets konkurrent och "dödsfiende": Easyjet.  

Men flygresenärerna är vinnarna. 

– För kunderna kommer den här typen av samarbeten att innebära billigare långdistansflygningar, säger flygexperten Jan Ohlsson. 

Under onsdagen släppte Norwegian och Easyjet nyheten om att de kommer ingå ett samarbete genom den sistnämnas bokningstjänst: "Worldwide by Easyjet". 

"Den nya tjänsten innebär att Easyjets kunder kan beställa vidareförbindelser med Norwegians långdistanslinjer i en och samma beställning", skriver Norwegian i ett pressmeddelande. 

Tidigare har det norska flygbolaget haft förhandlingar om samarbete med irländska Ryanair. 

– I valet mellan Easyjet och Ryanair så är Easyjet en bättre partner för Norwegian än Ryanair. Man har ett mer liknande serviceutbud och flyger på huvudflygplatser – inte sekundärflygplatser, säger Jan Ohlsson, flygexpert. 

"Vill göra det möjligt för alla att flyga"

– Vi vill göra det möjligt för alla att flyga. Det är därför mycket glädjande att vi ingår ett samarbete med Easyjet. Många av Norwegians passagerare har vidareförbindelser med våra långdistanslinjer och ett initiativ som «Worldwide by Easyjet» ger resenärerna ännu fler valmöjligheter till konkurrenskraftiga priser, säger Thomas Ramdahl, kommersiell direktör på Norwegian, i pressmeddelandet. 

Easyjets samarbete begränsar sig inte till Norwegian – utan flera andra bolag kommer att finnas tillgängliga på bokningsplattformen. 

– I alliansen finns även Logan Air, regionalflyget i Skottland som växer i skuggan av Brexit och ett väldigt stort lågprisflygbolag i Kanada. Där skulle man kunna tänka sig att det flygbolaget så småningom matar in Norwegian över Atlanten, säger Jan Ohlsson. 

Easyjet hoppas på större kundgrupp

– Drygt 1,2 miljoner Easyjet-kunder har vidareförbindelser från London Gatwick så det finns ett stort behov av en bokningstjänst som gör processen enklare för passagerarna. «Worldwide by Easyjet» innebär att vi får tillgång till en ny, stor kundgrupp och de flygbolag som vi har ingått samarbete med har olika och globala nätverk. Även om den nya tjänsten endast erbjuds på linjer från London Gatwick så ser vi även på möjligheten att expandera till andra europeiska flygplatser, säger Carolyn McCall, koncernchef på Easyjet, i pressmeddelandet. 

Ryanair spår Norwegians undergång

Samtalen om samarbete mellan Norwegian och Ryanair torde ha blivit frostiga sedan utspelet från Ryanairs vd, Michael O'Leary, i början av september. 

Den frispråkige vd:n hävdade att Norwegian är på väg att få slut på pengar och att bolaget kommer att gå under ("will go") inom loppet av fyra eller fem månader. Enligt O'Leary är det en "öppen hemlighet bland flygbolag" att Norwegian och brittiska Monarch möjligen inte överlever den kommande vintern. 

– Det har förklarats efter att det här var ute för några veckor sedan att Norwegian har värvat piloter från Ryanair. Och det gjorde Ryanair skitförbannade, förstås. Det är het potatis eftersom det finns en brist på piloter och de kostar att utbilda, säger Jan Ohlsson. 

Han tror dock inte att Norwegian har några särskilt negativa känslor mot Ryanair. 

O'leary spådde även att Easyjet skulle köpas upp av ett större bolag. 

– Jag tror inte att Norwegian har ett hat mot Ryanair, de är inte så stora rivaler. Men Easyjet och Ryanair är definitivt dödsfiender, säger Jan Ohlsson. 

 

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen