Åhléns erbjöd sina kunder 20 procent på allt – då möttes företaget av hård kritik. Foto: Åhléns/Jörgen HildebrandtÅhléns erbjöd sina kunder 20 procent på allt – då möttes företaget av hård kritik. Foto: Åhléns/Jörgen Hildebrandt
Åhléns erbjöd sina kunder 20 procent på allt – då möttes företaget av hård kritik. Foto: Åhléns/Jörgen Hildebrandt
Monica Hultgren Andersson, informatör vid Åhléns. Foto: ÅhlénsMonica Hultgren Andersson, informatör vid Åhléns. Foto: Åhléns
Monica Hultgren Andersson, informatör vid Åhléns.  Foto: Åhléns

Kundernas ilska mot Åhlens efter lock-rean

Publicerad

Åhléns erbjöd 20 procents rea på samtliga produkter.

Då möttes varuhuset av en kritikstorm efter att sajten drabbats av ett tekniskt fel vilket resulterade i att många kunder inte kunde genomföra sina köp. 

"Otroligt oproffsigt!" skriver en person på Åhléns Facebooksida. 

Nu svarar företaget på kritiken. 

Det var under gårdagen som Åhléns lockade sina kunder med ett erbjudande. På sajten erbjöds 20 procents rabatt på samtliga produkter under en dag. 

Erbjudandet väckte stort intresse – så pass stort att sajten inte kunde hantera all trafik. 

Flera kunder hörde under gårdagen av sig till Åhléns via deras Facebooksida om att det inte går att navigera sig på sidan eller genomföra några köp från tidig morgon till sen kväll. 

"Varför går ni ut med erbjudanden om sidan inte håller för trycket. Och dessutom utan någon bemannad kundtjänst som kan möta upp. Otroligt oproffsigt! Vilken varumärkesrisk", skriver en person. 

Åhléns svarar på kritiken

Flera kunder har krävt att erbjudandet förlängs och att de får en ny chans till att handla till det rabatterade priset. 

"Har försökt sen jag fick mailet i morse 08:19 och handla på eran hemsida utan framgång. Väldigt besviken!! Hoppas på förlängt erbjudande. Inte okej! Är riktigt besviken!!", skriver en person på Facebook. 

Åhléns bekräftar att sajten blev överbelastad på grund av det höga trycket. 

"Vi är så klart glada över att många ville ta del av vårt erbjudande men beklagar att det blev problem. Vi har nu åtgärdat problemet och det går att handla igen", skriver Weronica Nilsson, PR- och kommunikationschef vid Åhléns, i ett mejl. 

Ska kompensera drabbade kunder

Enligt Weronica Nilsson kunde "de flesta" kunderna genomföra sina köp i går. 

"Det är några som hört av sig till oss och varit ledsna över att de inte kunde handla under söndagen och dem hjälper vi nu", skriver Weronica Nilsson. 

Kommer ni att kompensera era kunder på något sätt? 

"Nu kompenserar vi först och främst de kunder som i går upplevde problem att handla hos oss. I framtiden kommer vi med största sannolikhet att ha liknande erbjudande, men med högre kapacitet."

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen