Nu kommer företaget se till att ändra namnen och se över andra namn på produkter i nätbutiken. Foto: SkärmdumpNu kommer företaget se till att ändra namnen och se över andra namn på produkter i nätbutiken. Foto: Skärmdump
Nu kommer företaget se till att ändra namnen och se över andra namn på produkter i nätbutiken. Foto: Skärmdump
Annali är en av de kritiska rösterna mot namnet på plagget som Bubbleroom säljer. Foto: SkärmdumpAnnali är en av de kritiska rösterna mot namnet på plagget som Bubbleroom säljer. Foto: Skärmdump
Annali är en av de kritiska rösterna mot namnet på plagget som Bubbleroom säljer. Foto: Skärmdump

Kritiken mot svenska nätbutikens plagg: "Inte fräscht"

Publicerad

Den svenska nätbutiken Bubbleroom säljer shorts som är döpta till "Trashwhore".

Annali, 26, var en av de som reagerade starkt på namnvalet.

– Jag trodde att det var ett skämt, säger hon.

"Slödderhora" kan shortsen som Bubbleroom säljer översättas till. Namnet på plagget, "Trashwhore", skapar starka reaktioner hos kunder och andra i sociala medier.

26-åriga Annali, är en av personerna som riktar kritik mot företaget.

– Jag vet knappt vad jag ska säga, jag trodde att det var ett skämt. Det kan omöjligt vara seriöst att sälja shorts som heter "Trashwhore" till kids eller till folk överhuvudtaget, säger hon.

I ett inlägg på Bubblerooms Facebook-sida skriver Annali:

"Det är inte fräscht att sälja plagg som heter Trashwhore. Framförallt inte till en ung målgrupp. Det visste ni säkert redan. Men nu vet ni det lite till."

– Det sänder en signal om att det är okej att tänka så om folk som har på sig den här typen av kläder. Det lämpar sig inte för någon, och framför allt inte för barn eller ungdomar, säger Annali.

"Provocerande på så många plan"

Annali är medveten om att det inte är nätbutiken som har döpt plagget. Märket bakom "Trashwhore"-shortsen är "One teaspoon", men Annali riktar kritik mot Bubbleroom som återförsäljare.

– Det räcker med normaliserandet av den här typen av uttalanden och stödet för kulturen vars enda syfte är att förminska kvinnan. Bubbleroom har ett ansvar som återförsäljare av shortsen. Jag hoppas folk ser det och tänker "vad fan är det här?", säger hon.

Flera andra har skrivit upprörda kommentarer under inlägget. "Detta är provocerande på så många plan att jag inte ens vet var jag ska börja", skriver en person. "Trodde Bubbleroom var ett modernt företag som följer trender. Uppenbarligen är deras värderingar från ett annat århundrade", skriver en annan.

Marknadsansvarig: "Kommer ändra namnet"

Tina Malmqvist, marketing coordinator på Bubbleroom, förklarar att de kritiska åsikterna som lyfts i sociala medier kommer leda till åtgärder.

– Vi är lyhörda inför våra kunders åsikter och värderingar, och vi kommer ändra produktnamnet på dessa artiklar så snart som möjligt. Som en konsekvens av detta kommer vi även se över namnen på våra övriga produkter, säger hon.

Hon understryker att produkten är namngiven av One teaspoon och att de är en av flera återförsäljare av produkten.

– Vi beklagar verkligen om någon kund har tagit skada av namnet, och samtidigt är vi tacksamma för att vi har lyhörda, pålästa och engagerade kunder.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen