Nu kommer företaget se till att ändra namnen och se över andra namn på produkter i nätbutiken.

Nu kommer företaget se till att ändra namnen och se över andra namn på produkter i nätbutiken.

Foto: Skärmdump
Annali är en av de kritiska rösterna mot namnet på plagget som Bubbleroom säljer.

Annali är en av de kritiska rösterna mot namnet på plagget som Bubbleroom säljer.

Foto: Skärmdump
Visa i helskärm
1/1

Kritiken mot svenska nätbutikens plagg: "Inte fräscht"

Den svenska nätbutiken Bubbleroom säljer shorts som är döpta till "Trashwhore".

Annali, 26, var en av de som reagerade starkt på namnvalet.

– Jag trodde att det var ett skämt, säger hon.

"Slödderhora" kan shortsen som Bubbleroom säljer översättas till. Namnet på plagget, "Trashwhore", skapar starka reaktioner hos kunder och andra i sociala medier.

26-åriga Annali, är en av personerna som riktar kritik mot företaget.

– Jag vet knappt vad jag ska säga, jag trodde att det var ett skämt. Det kan omöjligt vara seriöst att sälja shorts som heter "Trashwhore" till kids eller till folk överhuvudtaget, säger hon.

I ett inlägg på Bubblerooms Facebook-sida skriver Annali:

"Det är inte fräscht att sälja plagg som heter Trashwhore. Framförallt inte till en ung målgrupp. Det visste ni säkert redan. Men nu vet ni det lite till."

– Det sänder en signal om att det är okej att tänka så om folk som har på sig den här typen av kläder. Det lämpar sig inte för någon, och framför allt inte för barn eller ungdomar, säger Annali.

"Provocerande på så många plan"

Annali är medveten om att det inte är nätbutiken som har döpt plagget. Märket bakom "Trashwhore"-shortsen är "One teaspoon", men Annali riktar kritik mot Bubbleroom som återförsäljare.

– Det räcker med normaliserandet av den här typen av uttalanden och stödet för kulturen vars enda syfte är att förminska kvinnan. Bubbleroom har ett ansvar som återförsäljare av shortsen. Jag hoppas folk ser det och tänker "vad fan är det här?", säger hon.

Flera andra har skrivit upprörda kommentarer under inlägget. "Detta är provocerande på så många plan att jag inte ens vet var jag ska börja", skriver en person. "Trodde Bubbleroom var ett modernt företag som följer trender. Uppenbarligen är deras värderingar från ett annat århundrade", skriver en annan.

Marknadsansvarig: "Kommer ändra namnet"

Tina Malmqvist, marketing coordinator på Bubbleroom, förklarar att de kritiska åsikterna som lyfts i sociala medier kommer leda till åtgärder.

– Vi är lyhörda inför våra kunders åsikter och värderingar, och vi kommer ändra produktnamnet på dessa artiklar så snart som möjligt. Som en konsekvens av detta kommer vi även se över namnen på våra övriga produkter, säger hon.

Hon understryker att produkten är namngiven av One teaspoon och att de är en av flera återförsäljare av produkten.

– Vi beklagar verkligen om någon kund har tagit skada av namnet, och samtidigt är vi tacksamma för att vi har lyhörda, pålästa och engagerade kunder.

Börsen i dag
Visa mer
Vinnare och förlorare
PXXS SDB
+6,87 %
OASM
-4,00 %
Valutakollen
SEK/