Anrika juveleraren W. A. Bolin har sin butik i två plan – men nu tittar man på att lösa verksamheten på ett plan. Foto: Stefan SöderströmAnrika juveleraren W. A. Bolin har sin butik i två plan – men nu tittar man på att lösa verksamheten på ett plan. Foto: Stefan Söderström
Anrika juveleraren W. A. Bolin har sin butik i två plan – men nu tittar man på att lösa verksamheten på ett plan.  Foto: Stefan Söderström
Under Daniels och Victorias lysning var Christian Bolin närvarande på slottet och representerade sin butik. Foto: Anders Wiklund / ScanpixUnder Daniels och Victorias lysning var Christian Bolin närvarande på slottet och representerade sin butik. Foto: Anders Wiklund / Scanpix
Under Daniels och Victorias lysning var Christian Bolin närvarande på slottet och representerade sin butik. Foto: Anders Wiklund / Scanpix

Kris för kungens och drottningens juvelerare

Publicerad

Den anrika hovjuvelerarfirman W. A. Bolin som levererar smycken till kungahuset är i ekonomisk kris.

En räddningsaktion har dragits i gång som ska förhindra att ett av världens äldsta, mest välrenommerade och exklusiva juvelerarhus, försätts i konkurs.

Båda kungen och Silvia är informerade om krisen, uppger källor för Dina Pengar.

– Det värsta är att inte kunna göra rätt för sig, säger delägaren Christian Bolin.

Juvelerarfirman W.A. Bolin är kunglig hovleverantör och det är kungen personligen som ger sitt godkännande.

Men den kungliga glansen har inte räckt för att hålla företaget på fötter. Inte ens att kungaparet ingår i kundkretsen.

Aktionen för att rädda det historiskt gamla företaget – som själva gör reklam för att ha varit i samma familjs ägo i 225 år och varit hovjuvelerare åt fem ryska tsarer och tre svenska kungar – har pågått i det tysta sedan sent i höstas.

Men i december gick det inte längre. Den 11 december beslöt Stockholm om att W.A. Bolin skulle genomgå en företagsrekonstruktion.

En företagsrekonstruktion är ett alternativ till konkurs för ett företag som har stora ekonomiska problem men anses ha chansen att överleva.

W. A. Bolins tvingas betala kontant

Företaget tvingas i dag betala sina leverantörer kontant i avvaktan på att rekonstruktionen ska bli godkänd av fordringsägarna. Ingen kredit gäller.

Båda kungen och Silvia är enligt Dina Pengaras källor underrättade om att "deras" juvelerarfirma är ekonomisk knipa.

Dina Pengar har tagit del av ett upprättat domstolsprotokoll från Stockholms tingsrätt daterat veckan före jul förra året där det tydligt framgår att företaget går med kraftig förlust.

Det skulle krävas ett tillskott på 3-4 miljoner kronor för att driva verksamheten vidare i befintligt skick - pengar som de nuvarande ägarna, syskonparet Christian Bolin och Anita Bolin Björck saknar.

Syskonen hade tidigare skjutit till 2,3 miljoner ur egen ficka i ett försök att själva rädda företaget.

Men stora investeringar, bland annat för att förhindra rån, bygga upp ett datorprogram för auktioner av smycken via nätet, ett alltför stort varulager med smycken och minskad försäljning i den exklusiva butiken, blev till slut för mycket för det anrika familjeföretaget.

Känslomässigt tungt för ägarna

Känslomässigt har krisen varit oerhört jobbig för ägarna, syskonparet Bolin. Företagets långa historia sitter i väggarna.

– Men det värsta är att inte kunna betala sina skulder, inte kunna gör rätt för sig. Förtroendekapitalet är mycket viktigt i den här branschen, säger Christian Bolin som rört sig på firman sen barnsben.

Bland fordringsägarna finns skattebetalarna i form av Skatteverket och SE-banken.

– Skulden till staten är på sammanlagt 1 778 000, säger skatteombudet Marianne Werner Sundström.

En särskild räddningsplan har upprättats för företaget.

Fyra personer har fått sluta

I planen ingår ett 25-procentigt ackord vilket i klartext betyder att de prioriterade fordringsägarna dit Skatteverket hör, skulle få 25 procent av sin fordran betald. Resten är förlorade pengar,

I räddningsplanen ingår också att företaget ska sparka personal.

Fyra personer har fått sluta.

– Rekonstruktionen är det mest konstruktiva vi kunnat göra i den här situationen, säger Christian Bolin.

Den exklusiva butiken har verksamhet i två plan och hyran för den fashionabla adressen på Sturegatan 6 uppgår till 200 000 kronor per månad. Nu ska man försöka begränsa verksamheten till den ena planet.

– En dialog har påbörjats med hyresvärden om detta, säger advokat Mats Emthén som utsetts till rekonstruktör av företaget.

Han anser sig ha en bra dialog med fordringsägarna om en ekonomisk uppgörelse som ska rädda det anrika företaget.

– Jag känner mig trygg i processen. Det finns en plan för framtiden för företaget.

Varulager för 11 miljoner

En tung post är firmans varulager i form av smycken värderat till drygt elva miljoner, smycken som visat sig vara svårsålda.

En stor rea skulle sannolikt göra slut på varulagret och dra in ett antal miljoner. Men en ''dumpning'' på marknaden skulle skada företaget.

– Man måste gå försiktigt fram med en försäljning av lagret, säger Mats Eliasson, ekonom som arbetar med rekonstruktionen.

Christian Bolin tycker sig nu se ljuset i tunneln.

– Folk ska inte bli rädda. Vi kommer att klara det här. Och det drabbar inte våra kunder.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen