PRISHÖJNINGAR. Elavgifterna har höjts i genomsnitt 7,5 procent på ett år – och 25 procent över fem år.PRISHÖJNINGAR. Elavgifterna har höjts i genomsnitt 7,5 procent på ett år – och 25 procent över fem år.
PRISHÖJNINGAR. Elavgifterna har höjts i genomsnitt 7,5 procent på ett år – och 25 procent över fem år.
Elnätsjättar som Vattenfall har höjt mer än genomsnittet. Foto: Mauritz Antin / Epa / Tt / EPA TT NYHETSBYRÃÖNElnätsjättar som Vattenfall har höjt mer än genomsnittet. Foto: Mauritz Antin / Epa / Tt / EPA TT NYHETSBYRÃÖN
Elnätsjättar som Vattenfall har höjt mer än genomsnittet. Foto: Mauritz Antin / Epa / Tt / EPA TT NYHETSBYRÃÖN

Kraftigt höjt elpris för miljoner konsumenter

Publicerad

De svenska eljättarna smyghöjer avgifterna för tre miljoner kunder.

I monopolsituationen kan konsumenterna bara se på och betala när bolag som Vattenfall, Eon och Ellevio drar in miljarder.

– Elnätsregleringen fungerar inte. Vi vill att regeringen ser över avkastningskraven, säger Mari-Louise Persson, energistrateg på Nils Holgersson-gruppen.

Priset på elnät har höjts kraftigt de senaste åren. Avgiften som bolagen tar ut för elnäten höjdes i fjol med i genomsnitt 7,5 procent. Sett över de senaste fem åren ligger siffran på 25 procent.

Det visar statistik som publiceras i dag av Nils Holgersson-gruppen (representerar de fyra största bostadsaktörerna – HSB, Riksbyggen, Hyresrättsföreningen och SABO – och jämför taxor för bostads- och hyresrätter).

– Elnätbolagens genomsnittliga höjning av avgifterna är betydligt högre än prisutvecklingen på andra varor och tjänster på marknaden, säger Mari-Louise Persson.

Vattenfalls jättehöjning

De största elbolagen utmärker sig i undersökningen med höjningen betydligt över genomsnittet:

• Eon höjde avgifterna med 9,3 procent.

• Ellevio (tidigare Fortum) höjde med 9,5 procent.

• Vattenfall höjde med 11,2 procent.

– Vi ser bland annat att många höjer för att det är möjligt att höja. Det är en monopolmarknad där kunden inte kan byta sitt elnät, säger Mari-Louise Persson.

Det finns stora regionala skillnader i hur priserna på el höjts. I Blekinge ligger höjningarna på 4,4 procent medan Gotland ”drabbats” av höjningar på 12,3 procent.

– De kraftiga höjningarna visar att elnätsregleringen inte fungerar eftersom elbolagen har möjlighet att höja avgifterna så här mycket. Vi vill att regeringen ska se över de höga avkastningskraven, säger Mari-Louise Persson.

Hit går pengarna för el

När konsumenterna betalar sin elräkning går pengarna till tre håll:

1. Elnätsbolagen – tar betalt för att nyttja och transportera el via nätet. Här kan kunderna inte välja bolag såvida man inte vill flytta till en annan kommun – monopolläge råder och det är här avgifterna dramatiskt ökar.

2. Elhandelsbolagen – det vill säga de som köper och säljer elen. Här kan kunderna välja bolag.

3. Statlig skatt.

– Höjningarna drabbar miljontals konsumenter som inte har möjlighet att välja något annat. Kunderna kan bara se på och betala, säger Mari-Louise Persson.

Kolla hur mycket priset höjts

I listan nedan kan du söka på din kommun för att se hur mycket avgifterna ökat – och vem som bestämt höjningen. Du kan också söka på ditt län för att jämföra med grannkommuner. Priserna anges i öre / KWh inklusive moms.

 

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen