De blev miljardärer på spelet Candy crush som de sålde i höstas. Foto: Richard DrewDe blev miljardärer på spelet Candy crush som de sålde i höstas. Foto: Richard Drew
De blev miljardärer på spelet Candy crush som de sålde i höstas.  Foto: Richard Drew
I november köpte speljätten Activision Blizzard ut King från börsen och prislappen på drygt 50 miljarder kronor gjorde flera av Kings grundare till miljardärer. Foto: Mark LennihanI november köpte speljätten Activision Blizzard ut King från börsen och prislappen på drygt 50 miljarder kronor gjorde flera av Kings grundare till miljardärer. Foto: Mark Lennihan
I november köpte speljätten Activision Blizzard ut King från börsen och prislappen på drygt 50 miljarder kronor gjorde flera av Kings grundare till miljardärer. Foto: Mark Lennihan
Enligt Breakit går de in i hundpassningsföretaget Dog Buddy som beskrivs som ett slags Airbnb för hundar. Foto: Joop SnijderEnligt Breakit går de in i hundpassningsföretaget Dog Buddy som beskrivs som ett slags Airbnb för hundar. Foto: Joop Snijder
Enligt Breakit går de in i hundpassningsföretaget Dog Buddy som beskrivs som ett slags Airbnb för hundar. Foto: Joop Snijder

King-grundarna satsar på hundar

Publicerad

De blev miljardärer på spelet Candy crush som de sålde i höstas.

Nu har King-grundarna hittat ett nytt sätt att tjäna pengar - på hundar.

I november köpte speljätten Activision Blizzard ut King från börsen och prislappen på drygt 50 miljarder kronor gjorde flera av Kings grundare till miljardärer. I början av året startade de det gemensamma investeringsbolaget Sweet Capital som för ett par veckor sedan gjorde sin första investering i ett brittiskt-israeliskt bilsäkerhetsföretag.

 

LÄS OCKSÅ: Grundarna av King blir miljardärer

 

Nu gör de sin andra investering, och i stället för fordon med fyra hjul satsar de på varelser med fyra tassar - nämligen hundar.

Enligt Breakit går de in i hundpassningsföretaget Dog Buddy som beskrivs som ett slags Airbnb för hundar. Dog Buddy matchar via sin plattform ihop hundpassare med hundägare och är grundat i London av svensken Richard Setterwall som även planerar att lansera plattformen i Sverige under våren. Det är inte känt med hur mycket pengar Sweet Capital går in med men enligt Setterwall har man totalt plockat in 40 miljoner kronor i riskkapital.

– Sverige är en attraktiv marknad, bara i Stockholm finns runt 40.000 hundar. Svenskar spenderar mycket pengar på sina hundar och dessutom reser vi bort ofta och mycket på semester. Jag har flera vänner som bara väntar på att Dog Buddy ska komma hit, säger han till Breakit.

 

LÄS OCKSÅ: Settman - "Jag är ekonomiskt oberoende"

 

Och Dog Buddy är bara den andra investeringen på fyrfota vänner på kort tid som görs av tidigare King-grundare. För ett par veckor sedan investerade Kings medgrundade Lars Markgren och tidigare studiochef Marcus Wallén i hundappen Happytail som har en identiskt affärsidé med Dog Buddy.

 

Följ Dina Pengar på Facebook där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen