Kenza Zouitens bolag omsatte förra året 7,2 miljoner kronor. Foto: ExpressenKenza Zouitens bolag omsatte förra året 7,2 miljoner kronor. Foto: Expressen
Kenza Zouitens bolag omsatte förra året 7,2 miljoner kronor.  Foto: Expressen
Foto: Henrik Montgomery/Tt / TT NYHETSBYRÅNFoto: Henrik Montgomery/Tt / TT NYHETSBYRÅN
 Foto: Henrik Montgomery/Tt / TT NYHETSBYRÅN

Kenzas bolag tar in miljoner från H&M

Publicerad

Tidigare har modebloggerskan Kenza Zuoitens digitala klädbolag Ivyrevel plockat in 20 miljoner kronor från H&M.

Nu går den svenska klädjätten in med ytterligare fem miljoner kronor, skriver Di Digital.

Fyra år har gått sedan Gustav Springfeldt, Kenza Zouiten, Aleks Subosic och Dejan Subosic grundade det “digitala modehuset” Ivyrevel.

I fjol omsatte bolaget 7,2 miljoner kronor med en förlust på 5,1 miljoner kronor. H&M valde sommaren 2015 att gå in med 20 millioner kronor, som motsvarande en femtedel av Ivyrevel.

Investeringen från H&M var av “yttersta vikt för Ivyrevels framtida utveckling”, enligt bolagets senaste årsbokslut.

Nu fylls kassan på ytterligare – återigen av H&M. Fem miljoner ställs ut i form av ett konvertibellån, alltså ett lån som i framtiden kan konverteras till aktier.

Karl-Johan Persson investerar

H&M-vd:n Karl-Johan Persson har på senare tid investerat stort i flera olika startup-bolag. Enligt siffror som Di Digital nyligen presenterade ska han ha placerat pengar från sin privata förmögenhet i bland annat Pricerunner, Mathem, Kivra och Design Online. Investeringen i Ivyrevel kommer dock från ett dotterbolag helägt av H&M. Ivyrevel kommer däremot inte bli en del av den svenska klädjätten.

Kenzas modeblogg har 600 000 besökare

– De använder våra leverantörer och vi hjälper dem att placera ordrar, för att säkerställa att det görs i enlighet med våra högt ställda krav. Men i övrigt är det ett helt fristående bolag med fristående verksamhet, vars produkter inte kommer att säljas av H&M, har Björn Magnusson, ansvarig för H&M-koncernens investeringsverksamhet för startups, H&M CO:LAB, tidigare sagt till Breakit.

Kenzas modeblogg har över 600 000 besökare varje vecka och är en av de största i sin kategori. Plattformen används bland annat för marknadsföring av Ivyrevels produkter.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen