Ivyrevel, bloggstjärnan Kenza Zouitens klädföretag, tar nu ett rejält steg framåt. Foto: Jackeline PerezIvyrevel, bloggstjärnan Kenza Zouitens klädföretag, tar nu ett rejält steg framåt. Foto: Jackeline Perez
Ivyrevel, bloggstjärnan Kenza Zouitens klädföretag, tar nu ett rejält steg framåt. Foto: Jackeline Perez
Tillsammans med sökjätten Google lanserar de ett projekt som kallas Coded couture. Foto: Paul Sakuma / APTillsammans med sökjätten Google lanserar de ett projekt som kallas Coded couture. Foto: Paul Sakuma / AP
Tillsammans med sökjätten Google lanserar de ett projekt som kallas Coded couture. Foto: Paul Sakuma / AP

Kenza ska samarbeta med nätjätten Google

Publicerad

Blogg och Instagramstjärnan Kenza Zouitens klädföretag Ivyrevel, storsatsar digitalt.

Bolaget lanserar ett unikt samarbete med den amerikanska sökjätten Google där kunderna bjuds in att skapa sina egna plagg, uppger Dagens industri.

Med hjälp av en speciell app ska kunderna till exempel skapa sin drömklänning.

Klädjätten H&M har tidigare fått upp ögonen för den 25-åriga modebloggerskan Kenzas företag och gått in med pengar i bolaget. Investeringen i Ivyrevel, som uppges ligga på cirka 25 miljoner kronor, kommer från ett dotterbolag helägt av H&M.

Företaget, som nu storsatsar digitalt på framtidens kläder, framstår nästan som ett litet familjebolag. Tillsammans med flickvännen, modebloggare Kenza Zouiten, brodern Dejan Subosic och barndomsvännen Gustav Springfeldt driver Aleksandar Subosic sedan 2013 klädföretaget som kallar sig självt för ett digitalt modehus.

 

LÄS OCKSÅ: Kenzas bolag tar in miljoner från H&M

 

– Vårt mål är att genom mode och tech flytta gränserna för vad mode kan vara och samtidigt hela tiden anpassa oss till kunden. Därför tog vi kontakt med världens största techbolag för ett år sedan och föreslog ett samarbete”, säger Aleksandar Subosic, medgrundare till Ivyrevel till Dagens industri.

Lanserar projekt med Google

Ivyrevel tar nu ett rejält steg framåt. Tillsammans med sökjätten Google lanserar de ett projekt som kallas Coded couture, där användaren via en app kan skapa en egendesignad klänning, så kallad Data dress.

 

LÄS OCKSÅ: Pensionssmäll för 80- och 90-talister

 

För kvinnor betyder det att du skapar en klänning efter det tillfälle den ska bäras. Appen registrerar och "lär" dina rörelser under en vecka och då gäller det allt från vilka du umgås till och var och hur du intar dina måltider.

Ska tillverka unika plagg

Med hjälp av en algoritm skapas sedan den specialsydda klänning som ska vara ett unikt plagg enligt vad Ivyrevel uppger.

– Vi har precis lanserat en betaversion av appen bland noga utvalda influencers (påverkansperson på internet) världen över”, säger Alex Subosic till Dagens industri.

 

LÄS OCKSÅ: Miljonregn över bloggstjärnan

 

Upplägget låter som det vore hämtat från en science fictionfilm. För att ta fram det unika plagget samlas information om användaren in under en vecka. Med användarens rörelsemönster och aktiviteter skapas sedan ett unikt mönster och plagg. De första plaggen kommer att vara klara i mitten av mars, och appen kommer att lanseras till konsument senare i år, uppger Dagens industri.

”Förvandla datan till design”

– Det svåraste har varit att förvandla datan till design. Om du till exempel tränar fem gånger i veckan kan man tro att det ska vara en sportklänning, men om du också äter mycket snabbmat är det kanske en helt annan design som passar bättre, säger Alex Subosic till Dagens industri.

Hela ''designoperationen'' har dock en begränsing. Användaren måste ge sitt medgivande till den veckolånga insamlingsperioden av data. Annars blir det inget plagg.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen