Inga kunder kunde betala sina varor på Ikea i Barkarby. Foto: Henrik Isaksson/Ibl-AopInga kunder kunde betala sina varor på Ikea i Barkarby. Foto: Henrik Isaksson/Ibl-Aop
Inga kunder kunde betala sina varor på Ikea i Barkarby. Foto: Henrik Isaksson/Ibl-Aop
Flera kunder fick vända hemåt igen. Bilden är från ett annat Ikeavaruhus. Foto: Pontus Lundahl / Scanpix /Flera kunder fick vända hemåt igen. Bilden är från ett annat Ikeavaruhus. Foto: Pontus Lundahl / Scanpix /

Flera kunder fick vända hemåt igen. Bilden är från ett annat Ikeavaruhus.

 Foto: Pontus Lundahl / Scanpix /

Kaos på Ikea – ingen kunde betala varorna

Publicerad

Totalt betalningskaos bröt ut på Ikea Barkaby på söndagen när inga kunder kunde betala sina varor.

Varuhuset vädjade till sina kunder att handla en annan dag och flera fick vända i dörren – sen gick kassorna i gång.

– Vi ber så klart om ursäkt till de kunder som tagit sig dit och som kassorna ställt till med problem för, säger Malin Sennevall, presskontakt på Ikea.

Flera hundra Ikea-besökare blev utan sina planerade inköp på söndagen. I kassan på Ikea i Barkaby i Järfälla norr om Stockholm fick de beskedet att det inte gick att betala för varorna – i stället fick de vända i dörren eller lämna kvar varorna.

– Hela huvudservern ligger nere, så det går inte att betala i utgångskassorna överhuvudtaget, sa Malin Sennevall, presskontakt på Ikea, under arbetets gång.

Det gick fortfarande att betala i restaurangens kassor, men ville man köpa något annat än mat hänvisades man till ett annat varuhus, eller en annan shoppingdag.

– Barkaby rekommenderar sina kunder att planera sina inköp till en annan dag, de försöker lösa det så snabbt som möjligt men de vet inte alls hur lång tid det kommer ta, sa Malin Sennevall vidare.

Hundratals Ikea-kunder drabbade

Kort senare, vid 12-tiden, meddelades att kassorna börjat fungera igen.

– Man kan betala i kassorna igen, det går lite långsamt men det fungerar igen och de jobbar på att lösa det helt och hållet, säger Malin Sennevall.

Men då hade redan flera hundra kunder som åkt till varuhuset under söndagens ledighet blivit utan sina varor.

– Det är några hundra som berörts. Det är jättetråkigt och vi ber så klart om ursäkt till de kunder som tagit sig dit och som kassorna ställt till med problem för, säger Malin Sennevall.

Hannes Lundberg Andersson
Hannes Lundberg Andersson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen