Flera av de stora kaffemärkena säljs numera i 450 grams förpackningar istället för den klassiska halvkilosvikten.
Flera av de stora kaffemärkena säljs numera i 450 grams förpackningar istället för den klassiska halvkilosvikten.

Kaffepaketet krympte:
’Det är ett simpelt trick’

Publicerad

Ica har satt ned foten och tar bort Gevalias kaffe efter att de minskat paketen.

Men kaffejätten är inte ensam – flera andra kaffebolag har gjort samma sak.

– Det är ett simpelt trick. Det här är svårt att förklara på något annat sätt än att man vill smyga igenom en prishöjning, säger generalsekreterare på Sveriges konsumenter, Jan Bertoft.

tisdagen berättade vi att Ica väljer att plocka bort 30 procent av Gevalias volymer från sitt centrallager. Anledningen var enligt Ica att Gevalia höjt priserna, samtidigt som de också minskat förpackningarna.

– De har höjt priset utan rimliga skäl, sade Icas pressansvarige, Anna Hedström, på tisdagen.

Ica menar att det bara är Gevalia som genomfört den här prishöjningen på kaffe. Samtidigt menar Gevalia att minskningen av förpackningarna är en branschanpassning.

Om man ser till Gevalias konkurrenter – som Zoegas och Löfbergs lila – så har de sedan tidigare minskat flera paket till 450 gram. Zoegas skrev inför sin paketminskning 2015 att de ville ”bevara våra blandningar intakta och fortsätta erbjuda kaffe av absolut högsta kvalitet relanserar vi vårt malda bryggkaffesortiment i en lite mindre förpackning om 450 gram”. 

–  Det låter som svepskäl. Det är en smyghöjning, andra förklaringar tycker jag låter som trams, säger generalsekreterare på Sveriges konsumenter, Jan Bertoft.

Jan Bertoft: ”Inte första gången”

Han ser två problem med paketminskningen. Dels att det blir svårare för konsumenterna att räkna ut vad kilopriset är, vilket gör det svårare att jämföra priser. Dels att konsumenter är så vana vid halvkilospaket att det är lätt att missa skillnaden.

Jan Bertoft på Sveriges konsumenter.Foto: CHARLIE DREVSTAM

 

– När folk är så inkörda på att kaffet kommer i 500-gramsförpackningar – varför kan det inte fortsätta få vara så? Det är inte första gången som vi sett det här. Det sker av och till, säger han.

Men det är inte bara inom kaffebranschen som detta skett. Våren 2015 minskade OLW mängden chips i sina påsar till 275 gram, där andra chipsproducenter snart följde efter. Att producenterna av Toblerone minskade vikten på den klassiska chokladkakan i november 2016 skapade också det rubriker.

Konsumentverket: Inte olagligt

Men trots att den här typen av paketminskningar upprör så är det egentligen inget olagligt över det. I Sverige har vi fri prisminskning, vilket gör att producenterna själva får sätta pris och anpassa sina produkter.

–  Sedan är det upp till konsumenten om den är beredd att köpa varan till det priset, säger David Ånesjö, jurist på Konsumentverket.

David Ånesjö, jurist på Konsumentverket.Foto: Konsumentverket

 

Där har man fått in tre olika anmälningar kring kaffetillverkare som valt att minska paketet.

– Det är klart att konsumenten kan missta sig och inte märka att det har sänkts. Men det finns inga regler som säger att näringsidkaren måste meddela varje gång den gör en ändring i priset. Utan resultatet blir väl snarare att det blir lite ”bad will”, säger David Ånesjö.

Håll koll på detta när du handlar

• Kolla på jämförelsepriserna, snarare än totalpriset.

• Var kritisk mot extrapriser. Hur mycket billigare blir det egentligen?

• Pris kan variera utifrån andra aspekter än vikt. Hur och var produkten producerats spelar också in.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen