Hollywood-stjärnan Jessica Alba grundade "Honest" 2011. Företaaget, som marknadsför allt från skönhetsprodukter till städprylar, står på tröskeln till New York-börsen. Foto: Popular Images/Bestimage
Hollywood-stjärnan Jessica Alba grundade "Honest" 2011. Företaaget, som marknadsför allt från skönhetsprodukter till städprylar, står på tröskeln till New York-börsen. Foto: Popular Images/Bestimage

Jessica Albas börsplaner hotas

Publicerad

Jessica Albas ”Honest” bygger hela sin succé på en image som ett genuint eko-företag.

Men nu hotas skådespelerskans skapelse, som miljardvärderats inför en börsnotering, av en stämning som hävdar att Honests produkter i själva verket är en kemikaliecocktail, skriver nyhetsbyrån Bloomberg.

Den eko-profilerade nätbutiken Honest trycker hårt på att dess produkter baseras helt på naturliga ingredienser. Utbudet har breddats från skönhetsprodukter till städprylar, och produkterna marknadsförs med budskap som ”No harsh chemical (ever!)”, alltså ett tydligt avståndstagande från kemikalier.

Honest, som Hollywood-stjärnan Jessica Alba grundade 2011, står på tröskeln till New York-börsen, och värderades i fjol till drygt 14 miljarder kronor.

"Honest" anklagas för falsk marknadsföring

Nu har dock en besvärande stämningsansökan lämnats in mot bolaget, där två New York-bor anklagar Honest för falsk marknadsföring, skriver Bloomberg.

– Honests produkter är en kemikaliesoppa, hävdar paret i stämningsansökan enligt Bloomberg.

Paret pekar ut 41 produkter som felaktigt marknadsförda och kräver Honest på motsvarande drygt 42 miljoner dollar i skadestånd.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen