RIksbankschefen Stefan Ingves. Foto: Christian ÖrnbergRIksbankschefen Stefan Ingves. Foto: Christian Örnberg
RIksbankschefen Stefan Ingves. Foto: Christian Örnberg
Stefan Ingves tror inte att kontanter kommer att försvinna inom överskådlig tid. Foto: Henrik Isaksson/Ibl-Aop / /IBLStefan Ingves tror inte att kontanter kommer att försvinna inom överskådlig tid. Foto: Henrik Isaksson/Ibl-Aop / /IBL
Stefan Ingves tror inte att kontanter kommer att försvinna inom överskådlig tid. Foto: Henrik Isaksson/Ibl-Aop / /IBL

Ingves: Banker ska hantera kontanter

Publicerad

Riksbankchefen Stefan Ingves läxar upp storbankerna.

Tillgången till kontantservice börjar bli för dålig, skriver Ingves på DN debatt.

Riksbankens högste chef anser att staten måste kräva att bankerna ska hantera kontanter åt sina kunder. Enligt Ingves springer bankerna i dag snabbare än sina kunder i utvecklingen mot ett kontantlöst samhälle.

"Elektroniska betaltjänster kan inte alltid ersätta kontanter. Det kan handla om grupper som inte klarar av att använda elektroniska betaltjänster eller så kan det handla om att elektroniska betaltjänster inte är tillgängliga på en viss plats eller vid en viss tidpunkt exempelvis till följd av tekniska begränsningar", skriver riksbankchefen på Dagens Nyheters debattsida.

Ingves: 90 procent använder kontanter

Stefan Ingves tror inte att kontanter kommer att försvinna inom överskådlig tid, trots att användningen stadigt minskar. Enligt Riksbankens undersökningar uppger 90 procent av befolkningen att man använt kontanter någon gång senaste månaden.

 

LÄS MER: HÄR ÄR SVERIGES NYA SEDLAR OCH MYNT

 

Därför vill Ingves införa en lagstadgad skyldighet för bankerna att tillhandahålla kontanter åt kunderna. Han menar att det är en rimlig motprestation för den statliga insättningsgarantin som ges till den som erhåller ett banktillstånd.

Det är inte rimligt att länsstyrelserna ska ta över vanliga banktjänster, där bankerna inte finner det lönsamt, menar riksbankchefen.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen