Här är McDonalds nya design, som snart kommer till Sverige. Foto: McDonaldsHär är McDonalds nya design, som snart kommer till Sverige. Foto: McDonalds

Här är McDonalds nya design, som snart kommer till Sverige.

 Foto: McDonalds
De nya förpackningarna har fått flera kunder att gå i taket. Foto: Eugene HoshikoDe nya förpackningarna har fått flera kunder att gå i taket. Foto: Eugene Hoshiko

De nya förpackningarna har fått flera kunder att gå i taket.

 Foto: Eugene Hoshiko

Ilska mot McDonald's – efter nya beskedet

Publicerad

McDonald's vill bli ett modernare företag – och gör om alla sina förpackningar.

Det får flera kunder att gå i taket.

"Gillar verkligen inte McDonald's nya påsar", skriver en person.

McDonald's vd Steve Easterbrook vill att hamburgerkedjan ska bli modernare. Och nu är första steget taget – han har nämligen beslutat att alla förpackningar ska göras om, skriver Business insider.

De vita takeaway-påsarna görs helvita och betydligt simplare. En tecknad bild på en hamburgare pryder den ena sidan, och på den andra sidan står det klassiska "I'm lovin it" och en liten logotyp från McDonald's går att skymta.

 

 

Nya färger

Men det är inte bara takeaway-påsen som står i skottgluggen för de nya förändringarna. Kedjans alla förpackningar görs om – och den grafiska profilen har uppdaterats helt.

Nya färger, som lila, orange och grönt gör entré på muggar och kartonger.

– Det speglar McDonald's som ett modernt, progressivt, hamburgerföretag, säger han enligt Adage.

De nya förpackningarna har börjat rullas ut i USA och ska snart finnas i hela världen. Reaktionerna från kunder är än så länge skrala, men flera är mycket upprörda över omgörningen.

"Gillar verkligen inte McDonald's nya påsar", skriver en kund.

"Skräpig design"

Flera har också gjort sig lustiga över att en av kedjans påsar avstavar McDonald's namn på ett sådant sätt att den tredje raden kan tolkas som ordet "aids".

"Skräpig design när den är som bäst", skriver en person på Twitter.

 

 

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen