Foto: Balenciaga / IkeaFoto: Balenciaga / Ikea
 Foto: Balenciaga / Ikea
Foto: BalenciagasFoto: Balenciagas
 Foto: Balenciagas

Ikeas kaxiga svar efter lyxmärkets ”kopia”

Publicerad

Lyxmärket Balenciagas tjugotusenkronors-väska som liknar den klassiska kassen från Ikea har blivit veckans snackis.

Många har skrattat åt likheterna och nu väljer Ikea att skoja till det ytterligare med hjälp av ett Instagraminlägg.

”Ibland är det enkelt att hänga med i modevärlden”, skriver möbeljätten bland annat på sitt konto.

Har du 20 000 kronor som ligger och skräpar kan du lägga beslag på det franska märket Balenciagas shoppingväska.

Balenciagas väska – för 20 000 kronor.

Den blåa dyrgripen har under veckan fått stor uppmärksamhet då många har identifierat likheter med en kasse från en viss svensk möbeljätte. För den senare – som går under namnet ”Frakta” – är priset på fem kronor något mer överkomligt.

En person som skojat om likheterna.

 

– Vi är djupt smickrade av att Balenciagaväskan liknar den ikoniska hållbara blå Ikeakassen, kommenterade en företrädare för Ikea tidigare i veckan.

Skickar passning på Instagram

Nu rider företaget vidare på modevågen. I ett skämtsamt inlägg på Ikea Sveriges Instagramkonto har de delat en moderiktig vårbild till sina följare.

”Vårens it-väska är här! Ibland är det enkelt att hänga med i modevärlden. Hos oss blir det dock 19995 kr billigare. FRAKTA kasse, 5 kr/styck”, skriver Ikea i sitt inlägg.

 

I kommentarsfältet uttrycker flera användare uppskattning och många fortsätter att skratta åt likheterna.

Om Balenciaga i själva verket har inspirerats av Ikea är ännu inte känt då företaget inte velat kommentera uppståndelsen.

Trots likheterna så är det emellertid en del som skiljer väskan från påsen. Den franska varianten är tillverkad av blått, rynkigt glaserat läder och har några funktioner som än så länge saknas i Ikeas ”Frakta".

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen