Icas kvarg krympte från 350 till 330 milliliter. Foto: PRIVAT
Icas kvarg krympte från 350 till 330 milliliter. Foto: PRIVAT

Icas kvarg krympte – priset det samma

Publicerad

När Tim Clark, 34, från Stockholm som vanligt skulle köpa sin drickyoghurt lade han märke till att paketet blivit mindre.

Men priset – det var oförändrat.

– Det är en typ av smyghöjning. Det tycker jag inte alls är bra för mig som konsument, säger han.

I tisdags orsakade nyheten om att Ica tar bort 30 procent av Gevalias kaffe från sitt centralsortiment stora rubriker. Anledningen var enligt Ica att kaffebolaget höjt priset på produkten i samband med att de gjort förpackningarna mindre.

 

LÄS MER: Ica rensar ut Gevalia från sina hyllor

 

Men det är inte bara Gevalia som höjt priset i samband med att man minskat förpackningen. När Tim Clark, 34, var och handlade på en Ica-butik i Stockholm lade han märke till att Icas egen drickkvarg blivit mindre – från 350 till 330 milliliter. Men när han skulle betala var priset det samma som innan, berättar han.

– De motiverade med att det var en bättre förpackning. Bättre för Ica kanske – men inte för kunderna, säger han.

Gammal prislapp kvar

Dessutom sitter den gamla prislappen kvar, med det gamla och felaktiga jämförelsepriset.

– Trots att det måste ha gått nästan en månad sedan man bytte förpackningen. Det är inte heller bra, säger Tim Clark.

Tim Clark.Foto: / PRIVAT

Anledningen till att förpackningen minskat är att man bytt maskin, berättar pressansvarig på Ica, Emelie Ericson.

Enskilde handlaren sätter priset

– Men inköpspriset som butikerna har är justerat i förhållande till den här något mindre förpackningen, säger hon.

 

LÄS MER: Kaffepaketen krymper: ”Simpelt trick”

 

På Ica är det den enskilde Ica-handlaren som bestämmer vad de olika varorna ska kosta, även om de kan reglera inköpspriserna centralt.

– Butikerna drivs och ägs av sina egna handlare och de sätter också sina egna priser. Däremot ska det ju uppdateras så att det står 330 milliliter i stället för 350 milliliter på hyllkantsetiketten, vilket butiken nu kommer göra, säger Emelie Ericson.

Men trots att man alltså sänkt priset centralt så är det fortfarande samma pris i butiken.

Råd & Röns chefredaktör: ”Dålig stil”

Det är inte första gången som det skett en paketminskning inom mejeribranschen. Våren 2015 minskade Arla mängden fil i sina paket med en deciliter. Anledningen var att man ville ändra innehållsmärkningen från liter till kilo. Och ett kilo filmjölk motsvarar nio deciliter.

Tidigare har även Kopparbergs cider, OLW:s chipspåsar och Toblerone-chokladen krympt men behållit samma pris.

– Det är dålig stil. Då är det bättre att man behåller sin ursprungliga förpackning och höjer priset. För det är där man landar till syvende och sist, säger Carina Lundgren, chefredaktör på Råd & Rön.

Hon har arbetat med konsumentjournalistik under hela sitt yrkesverksamma liv och har varit chefredaktör för tidningen i 16 år. Under sina år i branschen har hon ofta hört ifrån missnöjda läsare, som reagerat på just den här typen av dolda prishöjning.

– Jag har all respekt för att tillverkare ibland måste höja priserna. Det kan ju bero på världsmarknadspriser och det kan vara annat som gör att man måste höja priserna. Men jag tycker att det ska vara lätt för kunderna som handlar: Det ska vara lätt att se prishöjningar och om det sker prissänkningar så ska det vara lätt att se sådant också, säger hon.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen