Ica rensar ut Gevalia från butikshyllorna

Publicerad

Ica slutar sälja flera Gevalia-sorter.

Orsaken: Deras kaffe är för dyrt.

– Anledningen till att vi tagit bort produkterna är att vi anser att det internationella företaget JDE, som äger varumärket Gevalia, gör en oskälig prishöjning på Gevalias kaffe.

Det handlar om runt 30 procent av kaffetillverkaren Gevalias volymer som nu försvinner från Ica centralt.

Från Icas sida menar man att det genomförts en höjning av priserna när förpackningarna gjorts om – och dessutom blivit mindre. Priserna bör pressas neråt, anser varuhandelsjätten.

– Vi tycker inte de gjort vad de kan för att pressa priserna och därför har Ica tagit det här beslutet, säger Anna Hedström, presschef på Ica.

Beslutet drabbar Gevalias lansering av flera nya kaffesorter.

– De har höjt priset utan rimliga skäl, säger Anna Hedström.

 

LÄS MER: Ica-handlarna som tjänade mest under 2016

 

Det är Ica centralt som stoppar leveranserna. Fortfarande är det fritt fram för de enskilda handlarna att beställa kaffet via annat håll, från lokala leverantörer eller från Gevalia direkt.

– Men det brukar ligga i de flestas intresse att pressa priserna och inte ha för dyra produkter på hyllorna, säger Anna Hedström.

Stoppas: Gevalia Aromatico.

Betydligt dyrare kilopris

Höjningen av de stoppade produkterna ligger på mellan tolv och femton procent, en smygökning som Ica anser vara för högt och inte motsvarar råvarupriset på kaffe i världen.

Ett av kaffemärkena som stoppas är Gevalia Aromatico.

 

LÄS MER: Ilskan mot Icas reklamfilm

 

– Utifrån att samsyn ej nåtts i ärendet har Ica Sverige beslutat att endast ha kvar tre artiklar av deras bryggkaffe i sortimentet, skriver en av Ica butiker i ett kundmeddelande som Aftonbladet publicerat.

Enligt Ica är det bara Gevalia som genomfört prishöjningar på kaffe.

Gevalia: Hoppas på lösning

På Gevalia säger man att det pågår en diskussion med Ica om kaffet.

– Vi hoppas kunna se alla Gevalias produkter på Icas hyllor snart och det pågår samtal med Ica just nu. Gevalia är en av Sveriges mest älskade produkter och vi hoppas att detta löser sig, säger Joanna Mossberg, presskontakt på Gevalia.

Kommer ni att sänka priserna?

– Det är inget vi kan kommentera just nu, säger Joanna Mossberg

Gevalia relanserade för en kort tid sedan sitt varumärke, bland annat med reklamfilmer som knyter an till den klassiska ”Om du får oväntat besök”-epoken.

– I samband med relanseringen har förpackningarna gjorts om och i vissa fall har paketstorleken branschanpassats, säger Joanna Mossberg på Gevalia.

Fler säljer kaffe i mindre förpackningar

Flera av Gevalias konkurrenter – som Zoegas och Löfbergs lila  – har sedan tidigare gått över till förpackningar på 450 gram istället för den mer klassiska kaffevikten på ett halvt kilo.

”Olika kaffesorter kostar olika mycket att köpa in. Vi har ändrat vikten på delar av vårt sortiment för att hitta ett enhetligt pris (per paket) som gör att hela vårt enkelcertifierade sortiment kan ingå i kampanjer”, motiverar exempelvis Löfbergs lila sitt beslut att variera storleken på förpackningen.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen