Talia Jane, 25, skrev ett öppet brev om sin låga lön.Talia Jane, 25, skrev ett öppet brev om sin låga lön.

Talia Jane, 25, skrev ett öppet brev om sin låga lön.

Talia Jane jobbade i kundtjänsten för stadsguiden Yelp.Talia Jane jobbade i kundtjänsten för stadsguiden Yelp.
Talia Jane jobbade i kundtjänsten för stadsguiden Yelp.

Hon skrev om att vara fattig – fick sparken

Publicerad

Talia Jane, 25, jobbade i kundtjänsten för stadsguiden Yelp när hungern slog till.

Då skrev hon ett öppet brev till vd:n Jeremy Stoppelman om hur svårt det är att leva på en lön på knappt 70 kronor i timmen efter skatt.

– Jag har inte råd att köpa mat.

Några timmar senare fick hon sparken.

Det var i fredags i förra veckan som Talia Jane, 25, skrev ett öppet brev till Jeremy Stoppelman, VD för stadsguiden Yelp, på sin blogg.

Talia Janes inlägg har nu väckt en stor debatt om de låga lönerna och höga levnadskostnaderna i techindustrins San Francisco.

Hon berättade om att hon som liten brukade drömma om vara vuxen och framgångsrik.

– Jag trodde inte att egen bil, kreditkort och bostad skulle bli symboler för stress istället för framgång, skrev hon i brevet.

 

LÄS OCKSÅ: 1 procent äger mer än alla andra tillsammans

"80 procent av min inkomst går till hyran"

Hon förklarade också om hur tufft det är att leva på en lön på 8.15 dollar i timmen efter skatt, motsvarande knappt 70 kronor - i San Francisco där bostadspriserna är högre än någonsin.

– 80 procent av min inkomst går till hyran.

Talia Jane köpte stor säck med ris

Innan Talia Jane började på Yelp så köpte hon en stor säck med ris, som hon levt på sedan dess.

– Jag har inte råd att köpa mat.

Hon frågade också Jeremy Stoppelman om vad han använder 80 procent av sin inkomst till.

– Jag har hört att du har en nettoförmögenhet på mellan 111 och 222 miljoner dollar. Det blir en hel del ris.

Talia Jane arbetade med att besvara kundfrågor till Yelps matapp Eat24.

– Är det inte ironiskt att en dina anställda som jobbar på en matapp du har betalat 300 miljoner dollar för inte har råd att köpa mat?

 

LÄS OCKSÅ: Forskningen som kan minska klyftorna

"Jag har blivit avskedad"

Hon sågar också förmåner som gratis pistagenötter och kokosvatten på arbetsplatsen.

– Jag skulle klara mig utan pistagenötter om jag fick tillräckligt betalt för att handla mat.

Efter texten finns ett tillägg som skrevs några timmar senare:

“Jag har blivit avskedad. Det var helt oplanerat (om än kanske inte oväntat).”

Enligt Jeremy Stoppelman handlade inte uppsägningen om hennes brev.

“Jag har inte varit inblandad personligen i Talias avsked och det beror inte på att hon skrev ett brev till mig”, skrev han på twitter.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen