Claes Hemberg tror på dyrare bolån som en konsekvens av regeringens höjda bankavgift. Foto: Expressen TVClaes Hemberg tror på dyrare bolån som en konsekvens av regeringens höjda bankavgift. Foto: Expressen TV
Claes Hemberg tror på dyrare bolån som en konsekvens av regeringens höjda bankavgift. Foto: Expressen TV

Höjda bankavgifter – då får kunderna betala

Publicerad

I slutändan blir det du som bankkund som får betala de svenska bankernas höjda avgifter.

Det menar Claes Hemberg, sparekonom på Avanza – som varnar höjda bolån.

– Det är så bankvärlden fungerar, säger han.

Regeringen höjer bankernas resolutionsavgift. Det meddelade finansminister Magdalena Andersson och finansmarknadsminister Per Bolund på torsdagsmorgonen.

Bankerna slog bakut redan när förslaget kom.

 

LÄS MER: Bankavgifterna höjs – trots Nordeas flytthot 

 

Men de som i slutändan kommer att drabbas är inte bankägarna – utan konsumenterna. Det säger Claes Hemberg på Avanza.

– Så fungerar bankvärlden. Aktieägarna har inte den ansvarskänslan, att betala sådana extra avgifter, säger han.

Sparekonomen: Blir dyrare bolån

Medan bankägarna fortsätter att ta ut sina höga vinstmarginaler tror Claes Hemberg att bankkunderna kommer att få se den höjda bankavgiften i form av dyrare bolån.

– Det är där de stora pengarna finns. Där kan bankerna lätt gömma några hundra kronor extra utan att det märks. Det kan de inte göra på kortavgifter, fondavgifter eller andra väsentliga avgifter.

Sparekonomen tror inte på någon höjning av kostnaden för bolånen redan i sommar – men kanske till hösten och då på de rörliga räntorna.

– Det kommer vi lätt kunna mäta eftersom bankerna måste visa upp sina snitträntor. Vi kommer se hur de tickar upp men hur mycket det blir vet vi inte.

Hemberg: "Kommer inte märkas"

Claes Hemberg fortsätter:

– De kommer ticka upp så lite att snittkonsumenterna inte märker något om de inte har örnkoll på sina konton. Det handlar om några hundralappar extra per år.

Men Claes Hemberg har ett råd om hur bankkunderna kan vända den höjda bankavgiften till sin fördel.

– Som konsument kan du hålla koll på snitträntan, se vad du betalar och jämföra med andra banker. Ta den här extraavgiften som en inspiration till att bli bättre på att jämföra så du själv blir en vinnare.

 

LÄS MER: Handelsbanken sänker listpriserna för bolånen 

 

Enligt Claes Hemberg finns det mycket pengar att hämta genom att pruta på räntan.

– I stället för att bli ett offer: bli en bolånevinnare. Jämför och pruta, säger han.

Svenskt näringsliv: "Drabbar konsumenter"

Även Svenskt näringsliv varnar för att den höjda avgiften kommer att drabba konsumenter i slutändan. I en artikel på hemsidan säger intresseorganisationens expert Sofia Bildstein-Hagberg:

 

LÄS MER: FI:s krav: Så mycket dyrare blir det att bo 

 

– Det vi vet är att bankernas kostnader kan komma att öka framöver och det riskerar att vältras över på konsumenter och företag genom höjda priser. Vi har från början varit tydliga med att vi anser att det är en dold skattehöjning.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen