Foto: Robin Aron / ROBIN ARON GT-EXPRESSEN
 Foto: Robin Aron / ROBIN ARON GT-EXPRESSEN

H&M missade sina säljmål under januari

Publicerad

Klädjätten H&M missar försäljningsmålet för januari.

Analytikerna hade räknat med en ökning med 9,2 procent - nu stannade det på åtta procent jämfört med motsvarande månad 2016.

100 år efter H&M: grundaren Erling Persson födelse och åtta år sedan sonsonen Karl-Johan Persson utsågs till vd kommer årets första försäljningssiffror. Och de antyder indirekt stora lager och reor under våren för att bereda plats för vårens modekollektioner i företagets butiker.

 

LÄS OCKSÅ: H&M:s starka kvartalsrapport överraskar

 

Hennes & Mauritz försäljning steg med 8 procent i januari, jämfört med samma månad året innan då försäljningstillväxten var 7 procent.

Försäljningssiffran är exklusive valutakursförändringar och inklusive moms.

Enligt nyhetsbyrån SME Direkt hade analytikerna i genomsnitt räknat med att försäljningen skulle öka med 9,2 procent.

 

LÄS OCKSÅ: H&M-Stefans hemliga lyxliv på landsbygden

 

I H&M:s bokslut den 31 januari meddelande bolaget att försäljningen under januari beräknades ha ökat med 11 procent fast med tillägget att det för januari som helhet finns en ''negativ kalendereffekt'' om cirka 2 procentenheter som infaller i slutet av månaden.

Inför bokslutet hade analytikerna räknat med en försäljningsökning i januari på 11 procent.

Totalt antal butiker den sista januari uppgick till 4 380 jämfört med 3 958 vid samma tidpunkt året innan.

Det finns en person som tror stenhårt på H&M framtid. Det är huvudägaren Stefan Persson som ägnat sig åt omfattande köp av aktier i företaget som styrs av sonen Karl-Johan.

Black Friday-fenomenet

Räkna med att H&M kommer att skrota en del butiker i år. Fokus kommer att delvis ligga på ökad e-handel.

När Dagens industri i samband med bokslutet intervjuade vd Karl-Johan Persson lät det så här.

Di:s reporter: Ni stängde 70 butiker under 2016. Blir det fler under 2017?

– Ja, något fler är vår bästa gissning i dag. För 2018 har vi inte bestämt det ännu, men jag tror att vi kommer att dra isär det lite mer och optimera mer på etablerade marknaderna.

I USA säljs bara en fjärdedel av alla klädesplagg till fullpris. Lär man kunderna att vänta in sänkta priser?

– USA är extremt, men fenomen som Black Friday sprider sig över världen. Jag gillar det inte. Men jag tror vi kommer att få se den här trenden med ökade prisnedsättningar under en tid när branschen förändras snabbt och konkurrensen hårdnar. Vissa aktörer kommer att ha det tufft under en period. I det långa loppet är det inget vinnande koncept.”

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen