Charlotte Perrelli och Gina Dirawi som programledare för andra delfinalen.

Charlotte Perrelli och Gina Dirawi som programledare för andra delfinalen.

Foto: Sven Lindwall
Melodifestivalens gratisapp är en succé för röstningssiffrorna – men för Radiohjälpen är den en ekonomisk katastrof.

Melodifestivalens gratisapp är en succé för röstningssiffrorna – men för Radiohjälpen är den en ekonomisk katastrof.

Ace Wilder var en av artisterna som gick vidare direkt till final från första deltävlingen. Även Robin Bengtsson gick vidare.

Ace Wilder var en av artisterna som gick vidare direkt till final från första deltävlingen. Även Robin Bengtsson gick vidare.

Foto: Anders Ylander
I andra deltävlingen var det David Lindgren och Wiktoria som tog sig direkt till final.

I andra deltävlingen var det David Lindgren och Wiktoria som tog sig direkt till final.

Foto: Sven Lindwall
Visa i helskärm
1/1

Hjärtappen tar pengar från Radiohjälpen

Melodifestivalens gratisapp är en succé för röstningssiffrorna.

Men för Radiohjälpen är den en ekonomisk katastrof.

På bara två veckor har gratisrösterna givit ett bortfall på en halv miljon kronor, skriver Dagens Nyheter.

Förra året införde SVT den så kallade hjärtappen, ett gratis sätt att rösta i Melodifestivalen. Appen kraschade och blev utskälld, men har kommit tillbaka med nytt förtroende i år. Den har också bidragit till röstningsrekord under de första två deltävlingarna och antalet röster under de två första deltävlingarna har tiodubblats. Förra veckan registrerades totalt 4 647 934 röster. Samma deltävling för två år sedan, då appen inte fanns, inkom 342 567 röster.

Men medan gratisrösterna ökar minskar mängden pengar som kommer in till Radiohjälpen via det dyrare telefonröstningsalternativet drastiskt, skriver Dagens Nyheter.

 

LÄS OCKSÅ: Så dyrt är det för artisterna att tävla i Melodifestivalen.

 

2014 fick radiohjälpen in 1 445 000 kronor på Melodifestivalens röster under de första två deltävlingarna. Efter årets första två program har man bara fått in 965 060 kronor.

– I år ser vi en kraftig nedgång med 25-30 procent per program trots att vi har lagt mycket tid på att arbeta fram de apeller vi sänder innan programmen. Vi har haft nedgångar tidigare, men nu efter två program finns det en risk att det vi ser är en trend, säger Per Byman, generalsekreterare för Radiohjälpen till DN.

2014, året innan hjärtappen infördes, fick Radiohjälpen in 5,6 miljoner kronor från Melodifestivalen, vilket är runt 70 procent av de icke-öronmärkta medel som organisationen får in. Pengarna läggs i en särskild pott och används för att finansiera både verksamhet för personer med funktionshinder i Sverige och humanitär verksamhet internationellt enligt Per Byman.

– Vi har inlett en dialog med SVT om vad det här får för följder och vad vi måste göra annorlunda. Ur SVT:s perspektiv är det så klart viktigt att få delaktighet i röstningen, men vi vet att de också vill ha en social dimension med Melodifestivalen, säger han till DN.

 

LÄS OCKSÅ: Två miljoner kronor i kostnad för Melodifestivalens värdstäder.

 

På SVT jublar man så klart över röstningsrekordet, men säger att man vill göra något åt problemet.

– Vi har försökt att underlätta, men trenden verkar ändå vara nedåtgående. Så vi tittar på hur vi ska göra till nästa år, säger Anette Helenius, projektledare för Melodifestivalen.

 

Följ Dina Pengar på Facebook där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.

Börsen i dag
Visa mer
Vinnare och förlorare
SSAB B
+13,33 %
CORE
-5,67 %
Valutakollen
SEK/