Sally Persson, 33, anklagar Åhléns för att bluffa med sina priser. Foto: PrivatSally Persson, 33, anklagar Åhléns för att bluffa med sina priser. Foto: Privat

Sally Persson, 33, anklagar Åhléns för att bluffa med sina priser.

 Foto: Privat
När Sally Persson kom hem upptäckte hon bluffen. Foto: PrivatNär Sally Persson kom hem upptäckte hon bluffen. Foto: Privat
När Sally Persson kom hem upptäckte hon bluffen. Foto: Privat
Prislappen hade klistrats över en annan. Foto: PrivatPrislappen hade klistrats över en annan. Foto: Privat
Prislappen hade klistrats över en annan. Foto: Privat

Här smyghöjer Åhléns priserna – under rean

Publicerad

Här smyghöjer Åhléns sina priser – trots löfte om 30 procent i rea i hela varuhuset.

Sally Persson, 33, anklagar nu varuhuset för att bluffa med sina priser.

– Jag kommer aldrig att handla på Åhléns igen, säger hon.

Sally Persson, 33, köpte två filtar på Åhléns i Hudiksvall för 499 kronor styck. Detta samtidigt som varuhuset skyltade med 30 procent rea.

– Det är total utförsäljning för att de ska lägga ner där nu den sista februari, säger Sally Persson.

När Sally kom hem och klippte av prislappen såg hon dock att den hade klistrats över en annan. När hon lyfte bort prislappen såg hon ett lägre originalpris – 399 kronor.

– Då har de alltså höjt priset, trots att det stod att det skulle vara rea. Det verkar som att de höjer priset på en vara om de märker att den går bra.

"Kommer aldrig att handla på Åhléns igen"

Sally gick tillbaka till butiken en tid senare och berättade om sin upptäckt. Då fick hon till svar att det berodde på att "dollarkursen hade stigit".

– Då borde ju allting bli dyrare och billigare hela tiden? Dollarn går ju alltid upp och ner.

Åhléns har förklarat prishöjningarna på ett liknande sätt på sin Facebooksida. Där har flera kunder hört av sig och riktat kritik mot samma sak som Sally.

– Jag kommer aldrig att handla på Åhléns igen, säger Sally Persson.

"Levererades med gamla prislappen"

När Dina Pengar söker kontakt med Åhléns ber de om att få svara på frågor via mejl.

"Under sensommaren/hösten har vi varit tvungna att göra prishöjningar på en del av våra produkter, främst som en justering på grund av en förändrad dollar/valutakurs. Då vissa produkter levererades med den gamla prislappen direkt från leverantör, har vi märkt om dessa manuellt med det nya priset på vita prislappar i varuhuset", skriver Monica Hultgren, informatör.

Eftersom fler än Sally påpekat detta – har ni några planer för hur ni ska se till att detta i framtiden inte blir otydligt för kunden?

"Vi drar givetvis lärdomar av detta inför eventuella kommande prisjusteringar och försöka prismärka rätt från början", skriver Monica Hultgren i ett mejl.

 

LÄS MER: Martins film avslöjar Mediamarkts reabluff

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen