Alexandra Svenonius, presschef på McDonald's i Sverige. Foto: McDonald'sAlexandra Svenonius, presschef på McDonald's i Sverige. Foto: McDonald's
Alexandra Svenonius, presschef på McDonald's i Sverige. Foto: McDonald's
Cheeseburgare. Snart dyrare på flera av kedjans restauranger. Foto: McDonald'sCheeseburgare. Snart dyrare på flera av kedjans restauranger. Foto: McDonald's
Cheeseburgare. Snart dyrare på flera av kedjans restauranger. Foto: McDonald's

Här höjs priset på cheeseburgare

Publicerad

Nu testar McDonald's att höja priset på den klassiska 10 kronors cheeseburgaren – 39 restauranger runtom i landet provar prishöjningen.

– Nu är det dags att höja priset, säger Alexandra Svenonius, presschef på McDonald's i Sverige.

Här kan du läsa vilka restauranger som testar det nya priset.

I tio år har den klassiska cheeseburgaren kostat tio kronor, enligt Alexandra Svenonius. Men nu ska ett 30-tal restauranger testa att höja priset upp till 13 kronor.

– Som allt annat ser vi regelbundet över våra priser och justerar dem emellanåt. Redan för 10 år sedan kostade en cheeseburgare 10 kronor, säger hon och fortsätter:

– Förutsättningar förändras kontinuerligt, men vi har ändå hållit priset nere under denna period, men nu är det dags att höja priset och nivån för detta testas bland våra franchisetagare.

Trots prishöjningen är storleken och smaken detsamma på osthamburgaren. Den vanliga hamburgaren behåller dock sitt vanliga pris på 10 kronor.

 

LÄS MER: Ilska mot McDonald's - efter nya beskedet

 

39 McDonald's -restauranger som testar

Presschefen betonar att prishöjningen är något som varje restaurang får bestämma själv om de vill ha prishöjningen på cheeseburgaren.

– Nu är det 39 restauranger runtom i landet som testar att höja priset på cheeseburgaren. Samtidigt som vi lanserar McDouble och Super Cheese. Dessa hamburgare är lite större än cheeseburgaren och kostar 15 kronor, säger Alexandra Svenonius och fortsätter:

– Vi har fri prissättning i landet och våra franchisetagare har möjlighet att sätta egna priser.

Restaurangerna som testar finns främst i Syd - och Västsverige, men även i Stockholmsområdet.

 

LÄS OCKSÅ: McDonald's varnar för ny bluff på Facebook

 

Cheeseburgaren får nytt pris

Varför gör ni egentligen det här?

– Vi ser över våra priser kontinuerligt och vi justerar dem emellanåt. Priset på cheeseburgare har inte höjts på många, många år. Vi vill se hur det här tas emot av gästerna. Det finns vissa restauranger som redan har ett högre pris. Men just på de här 30-talen restauranger gäller det nya priset sedan några dagar tillbaka.

Hur länge ska detta testet pågå?

– Prishöjningen kommer att testas under några månader och sedan får vi utvärdera och se hur det har tagits emot av våra gäster, säger Alexandra Svenonius.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen