65 000 personer drabbas årligen av ID-kapning.65 000 personer drabbas årligen av ID-kapning.
65 000 personer drabbas årligen av ID-kapning.
Det kan också handla om att någon kommer över ditt bankomatkort, får tillgång till ditt bankkonto eller tecknar lån i ditt namn. Foto: Patrick LuxDet kan också handla om att någon kommer över ditt bankomatkort, får tillgång till ditt bankkonto eller tecknar lån i ditt namn. Foto: Patrick Lux
Det kan också handla om att någon kommer över ditt bankomatkort, får tillgång till ditt bankkonto eller tecknar lån i ditt namn. Foto: Patrick Lux
Sabina Rönnkvist är en som har drabbats av ID-kapning. Foto: Anders YlanderSabina Rönnkvist är en som har drabbats av ID-kapning. Foto: Anders Ylander

Sabina Rönnkvist är en som har drabbats av ID-kapning.

 Foto: Anders Ylander
"De här fallen ökar och är inte alls svårt att göra. Det är alldeles för lätt i dagsläget", säger Anders Olofsson på polisens nationella bedrägericenter."De här fallen ökar och är inte alls svårt att göra. Det är alldeles för lätt i dagsläget", säger Anders Olofsson på polisens nationella bedrägericenter.
"De här fallen ökar och är inte alls svårt att göra. Det är alldeles för lätt i dagsläget", säger Anders Olofsson på polisens nationella bedrägericenter.
Per Geijer, säkerhetschef på Svensk handel. Foto: Bjorn MattissonPer Geijer, säkerhetschef på Svensk handel. Foto: Bjorn Mattisson
Per Geijer, säkerhetschef på Svensk handel. Foto: Bjorn Mattisson

Här hittade ID-kaparna sina offer

Publicerad

65 000 ID-kapningar sker årligen till en kostnad av tre miljarder kronor.

Och det är lätt att kapa någons identitet i dag, varnar polisen.

- De här fallen ökar och är inte alls svårt att göra. Det är alldeles för lätt i dagsläget, säger Anders Olofsson på polisens nationella bedrägericenter.

65 000 personer drabbas årligen av ID-kapning, eller det som polisen kallas för identitetsintrång. Det innebär att man använder en annan persons identitet olovligen för att begå bedrägeri. Att skaffa varor, tjänster eller krediter i offrets namn, medan den utsatta får fakturan. Det kan också handla om att någon kommer över ditt bankomatkort, får tillgång till ditt bankkonto eller tecknar lån i ditt namn.

En av de drabbade är 29-åriga Sabina Rönnkvist som efter att hon blivit bestulen på sin väska råkade ut för en ID-kapning.

 

LÄS OCKSÅ: Sabina, 29, fick sitt ID kapat efter stöld

Kan drabba vem som helst

- Det vanligaste är att man beställer varor i andras namn på internet. Man beställer telefoner, kameror och surfplattor till exempel. Det görs också mycket försök att komma åt bankkonton, säger Anders Olofsson, brottförebyggare på polisens nationella bedrägericenter.

Id-kapningen kan drabba vem som helst som har en inkomst.

- Förövarna söker efter hederliga medborgare med ordnad tillvaro och stadig inkomst. Man bor kanske i en bostadsrätt eller egen fastighet. Vanliga människor som inte har en betalningsanmärkning, säger Anders Olofsson.

Det finns även fall där man har beställt adressändring i någon annans namn och därigenom fått tag på post med viktiga uppgifter för att sedan begå en ID-kapning.

 

LÄS OCKSÅ: Myndighet varnar för rådgivarnas fula knep

Bättre kontroller krävs

Bättre ID-kontroller är vad som krävs, enligt Olofsson.

- Handeln och bankerna måste ha högre krav på legitimationer. De måste vara svårare att förfalska och de måste kontrolleras bättre.

Per Geijer, säkerhetschef på Svensk handel håller med.

- De förfalskningar som finns är väldigt bra och det är svårt att i en butiksmiljö bedöma om den är förfalskad eller inte. Det måste till någon form av ytterligare säkerhetsnivå på våra ID-kort.

 

Så gör du om du drabbas

Om du får en kreditupplysning eller faktura du inte känner igen, ett sms eller mejl som ser konstigt ut - gå direkt in och spärra ditt personnummer hos de olika kreditupplysningsföretagen.

Bestrid sedan köpet hos den aktuella handlaren genom att skicka ett mejl och säg att du inte har köpt varan. Detta för att undvika problem med inkasso eller Kronofogden.

Om du märker att ditt kort är borta eller att det har dragits pengar från ditt konto, spärra genast kortet hos din bank.

Källa: Polisen, Svensk handel

 

"Välj säkra sajter"

Han säger att de flesta större näthandelsföretagen har säkerhetssystem som ska stoppa bedrägeriföretag, men att det på många mindre sajter inte finns sådana kontroller. Han uppmuntrar konsumenterna att välja säkra sajter.

- Man har sett en tendens att kunder hellre väljer en sajt som inte har säkerhetsåtgärder för betallösningar som både Visa och Mastercard har, eftersom man tycker att det är krångligt.

"Svårt att komma åt"

Dessutom måste de svenska e-handlarna se till att i större utsträckning använda sig av de säkerhetssystem som finns.

- Problemet är väldigt svårt att komma åt. Men om vi får upp säkerheten på beställningsskedet samt i nästa steg när man hämtar ut varorna, då tror jag att det kan ge en bra effekt i det här, säger Geijer.

 

LÄS OCKSÅ: Bankkunder varnas för bluffmejl

 

Följ Dina Pengar på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.

Här anmäldes datorbedrägerierna

I listan ser du antalet anmälda databedrägerier, som också inbegriper ID-kapningar, under år 2014 sorterat på län, kommun och adress. Listan visar bara de anmälningar som kunnat knytas till en viss kommun, men vid många brott av den här typen är det svårt att fastställa exakt brottsplats. Därför redovisas också det totala antalet anmälningar som varje polisdistrikt mottagit för att ge en bild av omfattningen av brottsligheten.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen