Sportlovet närmar sig och många åker till de svenska fjällen.

Sportlovet närmar sig och många åker till de svenska fjällen.

Foto: Régis Bouchu
Svenskarna köpte liftkort för 1,3 miljarder kronor förra vintersäsongen.

Svenskarna köpte liftkort för 1,3 miljarder kronor förra vintersäsongen.

Foto: Pontus Lundahl / Tt
I topp på listan hamnar Sälen med 1 471 000 skidåkardagar 2014/2015.

I topp på listan hamnar Sälen med 1 471 000 skidåkardagar 2014/2015.

Foto: Henrik Montgomery / Tt
Två på listan kommer Åre  med 978 000 skidåkardagar.

Två på listan kommer Åre med 978 000 skidåkardagar.

Foto: Pontus Lundahl / Tt
Kungsbergets fritidsanläggning hade 243 000 skidåkardagar.

Kungsbergets fritidsanläggning hade 243 000 skidåkardagar.

Foto: Angelica Hjortholt
"Hälsotrenden är här för att stanna", säger Linda Morell, prchef på Skistar.

"Hälsotrenden är här för att stanna", säger Linda Morell, prchef på Skistar.

Foto: Henrik Montgomery / Tt
Sett till län står då Dalarna för de största besökarantalen med 43,5 procent av liftkortsomsättningen följt av Härjedalen-Jämtland med 34,9 procent.

Sett till län står då Dalarna för de största besökarantalen med 43,5 procent av liftkortsomsättningen följt av Härjedalen-Jämtland med 34,9 procent.

Foto: Henrik Montgomery / Tt
Visa i helskärm
1/1

Här är Sveriges 10 hetaste skidorter

Svenskarna köpte liftkort för 1,3 miljarder kronor förra vintersäsongen.

Och bäst går det för Sälen, Vemdalen och Åre som toppar listan för både antal skidåkardagar, sålda liftkort och marknadsandelar.

Svenskarna åker skidor som aldrig förr. Sportlovet närmar sig och många åker till de svenska fjällen, visar siffror från Svenska skidanläggningar där 220 anläggningar är medlemmar. Enligt deras branschrapport för säsongen 2014/2015 såldes liftkort för 1,3 miljarder kronor under förra säsongen, vilket är en ökning med 12,8 procent jämfört med säsongen före.

 

LÄS OCKSÅ: Polisen varnar för Iphone-bedragare.

 

– Hälsotrenden är här för att stanna och allt fler söker en aktiv semesterform inkl. avkoppling och där passar skidsemestern som handen i handsken, säger Linda Morell, prchef på Skistar som är den enskilt största aktören med hela 51,6 procent av marknadsandelarna i branschen och en liftkortsomsättning på 671,1 miljoner kronor.

Skistar ligger också bakom de tre mest populära skidanläggningarna Sälen, Åre och Vemdalen. Sälen med Lindvallen och Tandådalen-Hundfjället är mest populärt med en liftkortsomsättning på 322,9 miljoner kronor förra säsongen. Därefter kommer Åre med 224,5 miljoner kronor och Vemdalen med 122 miljoner kronor. På fjärde plats kommer Idre fjäll med en liftkortsomsättning på 66 miljoner kronor.

– Åre, Vemdalen och Sälen kompletterar varandra som skidorter och tilltalar många olika gäster. Åre har en större del internationella gäster, Sälen är barnfamiljernas mecka och Vemdalen har på riktigt upptäckts av regionen Stockholm/Mälardalen, säger Linda Morell.

 

LÄS OCKSÅ: Hon kräver Kitkat på choklad för hela livet.

 

Sälen (Lindvallen och Tandådalen-Hundfjället), Åre och Vemdalen har också varit de mest besökta anläggningarna de senaste tre åren. Även där ligger Idre på fjärde plats.

Sett till län står då Dalarna för de största besökarantalen med 43,5 procent av liftkortsomsättningen följt av Härjedalen-Jämtland med 34,9 procent.

Totalt sett i landet har omsättningen ökat stadigt sedan 1980-talet och nådde en ny rekordnivå förra säsongen, enligt SLAO.

 

Följ Dina Pengar på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.

Börsen i dag
Visa mer
Vinnare och förlorare
CAMX
+6,54 %
MTG B
-3,56 %
Valutakollen
SEK/