Alla hjärtans dag närmar sig, men det finns en köpfest som slår till och med Black Friday: Singeldagen.

Alla hjärtans dag närmar sig, men det finns en köpfest som slår till och med Black Friday: Singeldagen.

Foto: Matthew Chattle/Rex/Shutterstock
Singeldagen infaller den 11 november och är en större köpfest än Black Friday.

Singeldagen infaller den 11 november och är en större köpfest än Black Friday.

Foto: Rahel Patrasso
Dagen hittades på av kinesiska studenter i början på 90-talet.

Dagen hittades på av kinesiska studenter i början på 90-talet.

Foto: Andrew Gombert / Epa / Tt
Visa i helskärm
1/1

Här är köpfesten som slår Black Friday

För mer än 20 år sedan hittade några studenter vid Nanjing universitet på singlarnas dag - för att uppmärksamma alla ensamstående.

Nu har den kinesiska e-handelsjätten Alibaba förvandlat singeldagen till en köpfest värd omkring 130 miljarder - med dragplåster som Daniel Craig och Kevin Spacey.

Poängen är en dag för singlar som vill unna sig själv något extra, skriver Business Insider.

Inför Alla hjärtans dag brukar handlarna gnugga händer när alla par ska överraska varandra med presenter.

Men i Kina har e-handelsjätten Alibaba utvecklat singeldagen till en köpfest som till och med slår Black Friday.

Idén är att skapa en dag där alla singlar uppmanas att unna sig något extra, enligt Business Insider.

 

LÄS OCKSÅ: Martins film avslöjar Mediamarkts reabluff

Hittades på av kinesiska studenter

Dagen hittades på av kinesiska studenter i början på 90-talet. 2009 testade Alibaba med uppmärksamma dagen genom speciella erbjudande, kallade Double 11, efter datumet för singeldagen, den 11 november.

Resultatet blev succé: Mellan 2009 och 2013 ökade försäljningen i samband med singeldagen med 5 740 procent.

I november i fjol omsatte Alibaba 130 miljarder kronor på singeldagen, en ökning 57 procent jämfört med samma dag 2014, enligt Forbes.com

Alibaba sparade inte direkt på marknadsföringen.

 

LÄS OCKSÅ: Glöm mellandagsrean – då fyndar du billigast

Resultatet blev succé

Förutom en rad kinesiska kändisar deltog såväl skådespelarna Kevin Sestade Alibaba med uppmärksamma dagen genom speciella erbjudande, kallade Double 11, efter datumet för dagen den 11 november.

Resultatet blev succé: Mellan 2009 och 2013 ökade försäljningen i samband med singeldagen med 5 740 procent.

I november i fjol omsatte Alibaba 130 miljarder kronor på singeldagen, en ökning 57 procent jämfört med samma dag 2014, enligt Forbes.com

Alibaba storsatsade på marknadsföringen inför singlarnas dag i fjol.

Förutom en rad kinesiska kändisar deltog såväl skådespelarna Kevin Spacey och Daniel Craig i reklamen, rapporterar Alizila och Business Insider.

 

Följ Dina Pengar på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.

Börsen i dag
Visa mer
Vinnare och förlorare
TOBII
+8,75 %
SMF
-6,04 %
Valutakollen
SEK/