Alla hjärtans dag närmar sig, men det finns en köpfest som slår till och med Black Friday: Singeldagen. Foto: Matthew Chattle/Rex/ShutterstockAlla hjärtans dag närmar sig, men det finns en köpfest som slår till och med Black Friday: Singeldagen. Foto: Matthew Chattle/Rex/Shutterstock
Alla hjärtans dag närmar sig, men det finns en köpfest som slår till och med Black Friday: Singeldagen. Foto: Matthew Chattle/Rex/Shutterstock
Singeldagen infaller den 11 november och är en större köpfest än Black Friday. Foto: Rahel PatrassoSingeldagen infaller den 11 november och är en större köpfest än Black Friday. Foto: Rahel Patrasso
Singeldagen infaller den 11 november och är en större köpfest än Black Friday. Foto: Rahel Patrasso
Dagen hittades på av kinesiska studenter i början på 90-talet. Foto: Andrew Gombert / Epa / TtDagen hittades på av kinesiska studenter i början på 90-talet. Foto: Andrew Gombert / Epa / Tt
Dagen hittades på av kinesiska studenter i början på 90-talet. Foto: Andrew Gombert / Epa / Tt

Här är köpfesten som slår Black Friday

Publicerad

För mer än 20 år sedan hittade några studenter vid Nanjing universitet på singlarnas dag - för att uppmärksamma alla ensamstående.

Nu har den kinesiska e-handelsjätten Alibaba förvandlat singeldagen till en köpfest värd omkring 130 miljarder - med dragplåster som Daniel Craig och Kevin Spacey.

Poängen är en dag för singlar som vill unna sig själv något extra, skriver Business Insider.

Inför Alla hjärtans dag brukar handlarna gnugga händer när alla par ska överraska varandra med presenter.

Men i Kina har e-handelsjätten Alibaba utvecklat singeldagen till en köpfest som till och med slår Black Friday.

Idén är att skapa en dag där alla singlar uppmanas att unna sig något extra, enligt Business Insider.

 

LÄS OCKSÅ: Martins film avslöjar Mediamarkts reabluff

Hittades på av kinesiska studenter

Dagen hittades på av kinesiska studenter i början på 90-talet. 2009 testade Alibaba med uppmärksamma dagen genom speciella erbjudande, kallade Double 11, efter datumet för singeldagen, den 11 november.

Resultatet blev succé: Mellan 2009 och 2013 ökade försäljningen i samband med singeldagen med 5 740 procent.

I november i fjol omsatte Alibaba 130 miljarder kronor på singeldagen, en ökning 57 procent jämfört med samma dag 2014, enligt Forbes.com

Alibaba sparade inte direkt på marknadsföringen.

 

LÄS OCKSÅ: Glöm mellandagsrean – då fyndar du billigast

Resultatet blev succé

Förutom en rad kinesiska kändisar deltog såväl skådespelarna Kevin Sestade Alibaba med uppmärksamma dagen genom speciella erbjudande, kallade Double 11, efter datumet för dagen den 11 november.

Resultatet blev succé: Mellan 2009 och 2013 ökade försäljningen i samband med singeldagen med 5 740 procent.

I november i fjol omsatte Alibaba 130 miljarder kronor på singeldagen, en ökning 57 procent jämfört med samma dag 2014, enligt Forbes.com

Alibaba storsatsade på marknadsföringen inför singlarnas dag i fjol.

Förutom en rad kinesiska kändisar deltog såväl skådespelarna Kevin Spacey och Daniel Craig i reklamen, rapporterar Alizila och Business Insider.

 

Följ Dina Pengar på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen