Nu kommer nya stora förändringen på Instagram. Foto: Justin Sullivan / AFP GETTY IMAGES NORTH AMERICANu kommer nya stora förändringen på Instagram. Foto: Justin Sullivan / AFP GETTY IMAGES NORTH AMERICA
Nu kommer nya stora förändringen på Instagram.  Foto: Justin Sullivan / AFP GETTY IMAGES NORTH AMERICA
Inlägget som man postade på sin blogg.Inlägget som man postade på sin blogg.
Inlägget som man postade på sin blogg.

Här är Instagrams nya stora förändring

Publicerad

Nu förändras Instagram igen. Rejält.

I stället för att inläggen visas strikt kronologiskt ska en algoritm sortera fram innehållet så att det passar användaren bättre.

Nyheten presenteras i en bloggpost på Instagrams egen blogg. Anledningen till omgörningen är att många missar "viktiga" inlägg.

"De kanske är förvånande, men människor missar ungefär 70 procent av sitt flöde. Instagram växer och det är svårare att hålla koll på och se alla foton och videor som läggs upp. Det betyder att du ofta missar posterna som du bryr sig mest om", skriver företaget.

För att råda bot på problemet kommer det personliga flödet nu att förändras så att de viktigaste posterna hamnar högst upp. Ordningen på bilderna kommer att baseras på sannolikheten för att användaren gillar innehållet.

Läser av vad du gillar

Algoritmen som sorterar kommer bland annat att ta hänsyn till vem som delat bilden och hur ofta man gillat liknande innehåll.

I ett första skede kommer inga poster att försvinna från flödet – de kommer bara dyka upp i en annorlunda ordning.

"Om din favoritartist lägger upp en video från nattens konsert kommer den att vänta på dig när du vaknar, oavsett hur många konton du följer och vilka tidszon du befinner dig i. Och när din bästa vän lägger upp ett foto på sitt nya husdjur kommer du inte missa det."

Börjar förändras nu

Förändringen kommer att börja rullas ut under de närmsta månaderna.

Tidigare har bland annat Facebook och Twitter börjat med liknande flöde. På Facebook finns också möjligheten att aktivt välja att en viss typ av innehåll ska hamna högst upp.

På Twitter finns vinjetten "Medan du var borta", för att samla upp populärt innehåll som kanske annars skulle missas.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen