Händelsen inträffade på ett United Airlines-plan som skulle flyga från Chicago till Louisville. Foto: UNITED AIRLINESHändelsen inträffade på ett United Airlines-plan som skulle flyga från Chicago till Louisville. Foto: UNITED AIRLINES
Händelsen inträffade på ett United Airlines-plan som skulle flyga från Chicago till Louisville.  Foto: UNITED AIRLINES

Han släpades av planet: "Har ont överallt"

Publicerad

United Airlines är i kris efter den film som fått spridning i sociala medier. 

I klippet kan man se hur tre säkerhetsvakter släpar den 69-årige läkaren David Dao ur sitt säte på det överbokade planet – trots att han betalt sin biljett. 

– Jag har ont överallt, säger han till WLKY News

När United Airlines upptäckte att de överbokat planet bestämde de sig för att lösa situationen genom att erbjuda alla passagerare en ersättning på 400 dollar om de valde att stanna i Chicago i stället för att fortsätta till Louisville i Kentucky. 

Men ingen nappade på erbjudandet – och flygbolaget valde då att lotta fram fyra personer som inte skulle få åka med. Som kompensation skulle de få 800 dollar och en natt på hotell. 

Tre av fyra godtog erbjudandet. Men läkaren David Dao ville inte lämna sin stol, på grund av att han hade patienter att träffa nästa dag. 

När flygbolaget insisterade på att han var tvungen att lämna planet blev han upprörd, sedan urartade händelsen till en våldsam konflikt. På filmen, som först publicerades i sociala medier, kan man se hur tre personer ur säkerhetspersonalen drar upp Dao ur stolen för att sedan släpa honom skrikandes genom mittgången. På bilder efter händelsen syns det dessutom hur delar av hans ansikte täcks av blod. 

David Dao: "Ont överallt"

Nyhetskanalen WLKY News har pratat med David Dao efter händelsen. Från sjukhussängen svarar han att han har ont "överallt". Hans advokat Stephen Golan är något mindre fåordig och säger: "Daos familj vill att världen ska veta att de uppskattar alla böner, all oro och det stöd de har fått". 

David Dao blev av med sin läkarlicens 2003 efter att han blivit ertappad med att sälja receptbelagda läkemedel, rapporterar New York Post. 2015 fick han återigen tillåtelse att arbeta en dag i veckan under en annan läkare på sjukhuset i Elizabethtown. 

Väcker starka reaktioner

Filmen har fått stor spridning och har rört upp starka känslor hos såväl användare på sociala medier som makthavare världen över. En av de som gått ut och kritiserat United Airlines är Donald Trumps presstalesperson Sean Spicer. 

– När du ser filmen är det uppenbart bekymmersamt hur det hanterades. Att se en annan människa släpas ner för gången, att se blod rinna från personens ansikte efter att ha slagit i ett armstöd, sa han vid en presskonferens i Vita Huset. 

United Airlines vd Oscar Munoz gick under tisdagen ut och beklagade det som inträffat, men chefens ordval upprörde kritikerna ytterligare. I ett första pressmeddelande bad han om ursäkt för att flygbolaget blivit tvungna att "omplacera" passageraren. Enligt Rupert Younger, pr-expert och chef för Oxford Universitys fakultet för företagskommunikation, fördjupade Muniz svar pr-krisen för att det fick händelsen att låta som mindre dramatisk än vad folk uppenbarligen kunde se att den var, rapporterar CNN

Senare under tisdagen gjorde Muniz ett nytt försök att få kontroll över läget. ”Jag ber uppriktigt om ursäkt till den här kunden som förflyttades med våld och till de andra kunderna ombord. Ingen ska någonsin behöva bli behandlad så här”, skrev han i sitt andra uttalande. 

Han lovade också att United Airlines ska se över sina riktlinjer för att något liknande inte ska kunna inträffa igen. Bland annat handlar det om utbildning för personalen, och resultatet av genomgången ska kommuniceras senast den 30 april. 

LÄS MER: Flyget är överbokat – då släpas passagerare av planet 

United Airlines aktie föll

Filmen har inte bara fått många flygresenärer att gå i taket. Den orsakade också ett stort kursfall på börsen för United Airlines. Senare under tisdagen stabiliserades kursen, men tappet på 1,1 procent beräknas ändå ha sänkt marknadsvärdet med närmare 2,3 miljarder kronor, uppger CNN

Samtidigt har ett stort antal användare på recensionssajten Yelp gått in och gett både United Airlines och flygplatsen i Chicago bottenbetyg.  

Händelsen har även fått stora ringar på vattnet i Kina, vilket är en nyckelmarknad för United Airlines. Under tisdagen var "United" det mest eftersökta ämnet på det sociala mediet Weibo som kan liknas vid Twitter. 

LÄS MER: Efter skandalen – flygbolaget hånas med humor 

Driver med United Airlines 

Samtidigt som United Airlines möts av stor avsky har skandalen också gett upphov till många skämtsamma reaktioner. 

Den amerikanska tv-komikern Jimmy Kimmel var snabbt framme med en påhittad ny reklamfilm för United där en blond flygvärdinna till bilder av den omtalade avhysningen säger:

”Du gör som vi säger, när vi säger det, så kommer vi inte ha något problem. Förstått? Om vi säger att du ska flyga, flyger du. Om inte, tuff skit. Om du gör motstånd kommer vi slå dig så illa att du får använda ditt eget ansikte som flytväst.”

Flera konkurrenter har även valt att ta tillfället i akt och göra passningar till händelsen. Som en tydlig blinkning till United Airlines uppmanar Emirates Air sina kunder att "flyga i de vänliga skyarna". Även Royal Jordanian går ut på Twitter för att upplysa följarna om att de inte tillåter att passagerarna dras fram i sina plan. 

 

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen