Wordfeud gör succé. Runt sju miljoner jar laddat ner alfapet-appen - 690 000 svenskar har den i sin Iphone. Foto: Claudio Bresciani / Scanpix
Wordfeud gör succé. Runt sju miljoner jar laddat ner alfapet-appen - 690 000 svenskar har den i sin Iphone. Foto: Claudio Bresciani / Scanpix

Han får 75 000 om dagen för Wordfeud

Publicerad
Uppdaterad
S-u-c-c-é. 22 poäng.
Men Håkon Bertheussen, som skapat den populära Wordfeud-appen, får mer än så:
75 000 kronor om dagen.
Den 28-årige norrmannen berättar ­i en intervju med DI Weekend att han skapade Wordfeud för att ha det som extraknäck.
- Jag hade läst om personer som hade lyckats göra appar till smarta mobiler. Jag ville bara testa om jag också skulle kunna klara av det.
Nu har sju miljoner laddat ner alfapet-appen. 690 000 svenskar har den i sin Iphone.

75 000 om dagen

Håkon Bertheussens. Håkon Bertheussens enmans­företag omsätter 75 000 kronor om dagen, drygt två miljoner i månaden.
- Det är mycket pengar, men jag har stora kostnader också och jag jobbar hårt varje dag. Framförallt har jag ingen garanti för att det här kommer att bestå. Jag har ju ingen aning om hur länge folk kommer att spela Wordfeud. Och det är inte så att jag har något annat på gång, säger Håkon Bertheussen till DI Weekend.

Statistik på ingång

Två nyheter som är på gång är en statistikfunktion där tidigare resultat listas och en Facebookversion som kan spelas på datorn.
Håkon Bertheussen säger till DI Weekend att många klagomejlar om ordlistorna i appen.
- Särskilt svenskarna. Det verkar vara väldigt känsligt hos er, säger Håkon Bertheussen.
Wordfeudskaparen berättar att det kan bero på att han inte använder Svenska Akademiens ordlista, utan en gratisordlista från nätet.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen