Det klassiska postorderbolaget Halens har inte hängt med i e-handelsutvecklingen. Bilder har ingenting med artikeln att göra. Foto: Erwin WodickaDet klassiska postorderbolaget Halens har inte hängt med i e-handelsutvecklingen. Bilder har ingenting med artikeln att göra. Foto: Erwin Wodicka
Det klassiska postorderbolaget Halens har inte hängt med i e-handelsutvecklingen. Bilder har ingenting med artikeln att göra. Foto: Erwin Wodicka
Halens.se stänger inom kort. Foto: SkärmavbildHalens.se stänger inom kort. Foto: Skärmavbild
Halens.se stänger inom kort. Foto: Skärmavbild

Halens går i pension – avvecklas efter 63 år

Publicerad

Det klassiska postorderföretaget Halens avvecklas.

Nu pågår utförsäljningen för fullt – och snart stängs sajten Halens.se ner.

– Vi tror i stället på nischade, starka och tydligt positionerade varumärken, säger koncernchefen Freddy Sobin till Market.

Halens är ett klassiskt postorderföretag, med säte i Borås, som har funnits sedan 1954. Men efter 63 år går varumärket nu i pension.

I november meddelade Consortio fashion group – som har ägt Halens sedan 2007 – att man tänker avveckla varumärket under 2017. Då hette det att man vill "långsiktigt fokusera och därmed strategiskt stärka koncernens konkurrenskraft".

Halens ägare satsar på Cellbes och Bubbleroom

Postorderbolaget klarade inte av omvandlingen till modern e-handel.

I stället satsar Consortio fashion group mer på Cellbes och Bubbleroom.

– Vi tror i stället på nischade, starka och tydligt positionerade varumärken, så som just Cellbes och Bubbleroom, och vi ser redan effekt av att fokusera mer på de två, säger koncernchefen Freddy Sobin till tidningen Market.

 

LÄS MER: Shoppa smart och spara pengar – här är 15 bra knep

 

Nu är utförsäljningen av Halens varor i full gång. "Crazy super week", kallar man det på hemsidan – som kommer att stängas inom kort. Det är dock oklart när.

– Det beror på utförsäljningen, som har börjat starkt. Men inom en snar framtid, säger Freddy Sobin till Market.

Därför avvecklas Halens

På hemsidan möts kunder av en förklaring till varför Halens läggs ner:

"Orsaken till nedläggningsbeslutet är den ökande konkurrensen från andra länder, och att företagets övergång från postorder till e-handel inte gett den effekt man hoppats på".

Omsättningen för Halens har minskat drastiskt de senaste åren. För fem år sedan drog bolaget in 299 miljoner kronor – 2016 var siffran 168 miljoner kronor.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen