Försvarsmakten har hållit tyst utåt om att man inte kan verka fullt ut på ett normalt sätt med sina it–system. Men nu bekräftar det militära högkvarteret att systemet i praktiken nödstoppats på grund av ''driftstörningar''. Foto: Sergeant Johan Lundahl / FÖRSVARETS BILDBYRÅFörsvarsmakten har hållit tyst utåt om att man inte kan verka fullt ut på ett normalt sätt med sina it–system. Men nu bekräftar det militära högkvarteret att systemet i praktiken nödstoppats på grund av ''driftstörningar''. Foto: Sergeant Johan Lundahl / FÖRSVARETS BILDBYRÅ
Försvarsmakten har hållit tyst utåt om att man inte kan verka fullt ut på ett normalt sätt med sina it–system. Men nu bekräftar det militära högkvarteret att systemet i praktiken nödstoppats på grund av ''driftstörningar''. Foto: Sergeant Johan Lundahl / FÖRSVARETS BILDBYRÅ
Inga reservdelar till fordon, stridsvagnar och JAS 39 Gripen kan beställas via it–systemet. Foto: Patrik C Österberg All Over Pre / ALL OVER PRESS PATRIK C ÖSTERBE PATRIK ÖSTERBERG /Inga reservdelar till fordon, stridsvagnar och JAS 39 Gripen kan beställas via it–systemet. Foto: Patrik C Österberg All Over Pre / ALL OVER PRESS PATRIK C ÖSTERBE PATRIK ÖSTERBERG /
Inga reservdelar till fordon, stridsvagnar och JAS 39 Gripen kan beställas via it–systemet. Foto: Patrik C Österberg All Over Pre / ALL OVER PRESS PATRIK C ÖSTERBE PATRIK ÖSTERBERG /

Försvarets it-system Prio totalt lamslaget

Publicerad

Försvarsmaktens hela ledningssystem Prio är lamslaget.

• Inga löner kan betalas ut.

• Inga reservdelar till fordon, stridsvagnar och JAS 39 Gripen kan beställas via it–systemet.

• Matbeställningar går inte att genomföra.

En rad nödrutiner har införts i det tysta för att inte försvaret ska stanna helt.

– Det jobbas för högtryck med att komma till rätta med problemet, säger Johan Lundgren, kommunikatör på militära högkvarteret.

Prio är ett gigantiskt militärt it–system som konstruerades när närmare 160 olika mindre it–system slogs samman till ett enda för drygt sex år sedan.

I början av veckan panikstoppades hela it–systemet.

Försvarsmakten har hållit tyst utåt om att man inte kan verka fullt ut på ett normalt sätt med sina it–system. Men nu bekräftar det militära högkvarteret att systemet i praktiken nödstoppats på grund av ''driftstörningar''.

Hela it–systemet ligger på torsdagen nere.

"Högsta prioritet"

När Försvarsmaktens tusentals anställda försökt ta sig in i systemet har de mötts av meddelandet:

''Felsökning pågår med högsta prioritet''.

Vad betyder det här för Försvarsmaktens förmåga att verka?

– Just nu drabbas främst löner och resebeställningar i hr–direkt, säger Johan Lundgren, kommunikatör på militära högkvarteret.

– På kort sikt får det inga konsekvenser. Försvarsmakten har reservrutiner.

Det är ingen överdrift att påstå att ledningssystemet är lamslaget?

– Nej, det är stängt. De fick driftstörningar och då stängde man systemet. Jag vet att de håller på och felsöker för fullt och analyserar olika alternativ för att få i gång systemet igen.

Just nu går det inte att beställa reservdelar? Inget går att hantera?

– Nej i systemet går det inte att göra något. Men vi har andra rutiner för att sköta reservdelar. Vi hanterar det i princip manuellt.

Men det ska också fungera i krig.

– Ja, det är klart att det uppstår problem nu när det gäller löner och sånt. Å andra sidan har vi inga lönekörningar just nu.

"Verkligen konstigt att vi inte hört något"

Ingen vet i dag när det superkänsliga it–systemet kan starta igen.

– Prognosen säger att det ska vara i gång igen på måndag, säger Johan Lundgren.

Försvarets gigantiska datasystem Prio har kantats av problem från start. Prio ska ge bättre ledning och ekonomi, men kostnaderna för systemet har skenat i väg . En totalkostnad på över en miljard nämns.

Personal har även tidigare drabbats och blivit utan lön och ersättningar, och fakturor har inte kunnat skrivas ut.

Officersförbundets ordförande Lars Fresker var helt ovetande om Prio–stoppet när Expressen ringde:

– Det var verkligen konstigt att vi inte hört något. Det är viktigt att man har ett system man kan lita på. Vi hade ett stort fel tidigare som gällde semesterlönegarantin där en del av våra medlemmar drabbades väldigt hårt. Det betalades ut en lön som senare visade sig vara felaktigt beräknad i systemet. De hade fått för mycket. Sedan tvingades folk betala tillbaka, säger Lars Fresker. Och tillägger:

– Det här skadar förtroende för systemet.

"Saknar erfarenhet och kompetens"

Statliga Statskontoret har tidigare regeringens uppdrag i samband med införandet av Prio granskat hela projektet i olika omgångar.

– Det är ett mastodontprojekt. Man har tagit ett jättegrepp och haft väldigt höga ambitioner. Men det är en typ av införande som Försvarsmakten saknar erfarenhet och kompetens av, har Statskontorets utredare Anders Dager tidigare sagt till Svenska Dagbladet.

Vi har sökt Försvarsmaktens ledningssystemchef, överste Anna Eriksson. Hon har dock ej kunnat nås för en kommentar.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen