Försäkringskassan varnar för bedragare. Foto: Christine Olsson / TT NYHETSBYRÅN
Försäkringskassan varnar för bedragare. Foto: Christine Olsson / TT NYHETSBYRÅN

Försäkringskassan varnar för bedragare

Publicerad

Försäkringskassan varnar för bedragare.

Bedragarna tar kontakt på Facebook – och försöker sedan lura till sig sekretessbelagda uppgifter.

– Det har hållit på sedan i april och nu har vi sett en liten ökning, säger myndighetens operative säkerhetschef Nils Fridolf Walander.

Försäkringskassan har drabbats av bedragare – och varnar nu för dem på sin hemsida. Bedrägerierna har pågått sedan i våras.

– Sedan april finns det ett 70-tal fall som vi känner till, där vi har fått indikationer på att någon har försökt lura dem, säger Nils Fridolf Walander.

Försäkringskassan har även tidigare varnat för detta. Nu väljer man att gå ut med en ny varning på grund av att man har sett en lite ökning.

Försäkringskassans varning för bedragare

Enligt myndigheten utger sig bedragarna för att vara från "Försäkringskassans kundtjänst" eller "Försäkringskassans kundportal".

 

LÄS MER: Varningen: Bedragare tar dina pengar med ny bank-ID-bluff 

 

Så här går bedrägerierna till:

Bedragaren går in på någon av Försäkringskassans Facebooksidor och tar kontakt med myndighetens följare genom att skicka en vänförfrågan i Försäkringskassans namn. Sedan uppmanar man följarna att lämna ut sina personuppgifter och bankkontouppgifter.

– De ber om sekretessbelagda uppgifter, säger Nils Fridolf Walander.

Tar kontakt på Facebook

Försäkringskassan vill nu uppmana sina kunder att aldrig lämna ut personuppgifter eller uppgifter om kontonummer eller bank-id. Myndigheten hanterar aldrig personliga ärenden på Facebook.

– Vi kommunicerar inte på det sättet. Vi ber inte folk att lämna ut sina uppgifter via sociala medier, säger Helena Esscher, presschef.

Försäkringskassan uppmanar drabbade att göra en polisanmälan.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen